Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با استفاده از مدل ساختاری تفسیری (ISM) میان این عوامل انجام گرفته است.
مواد و روشها: در این پژوهش از مدل ساختاری تفسیری ISM استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان آشنا به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل میدهند. لذا در پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند حجم نمونه برای تکمیل پرسشنامه 12 نفر از خیرگان آموزش و پرورش تعیین شد. پس از شناسایی عوامل موثر بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای تحلیل وضعیت سطوح میان این عوامل از مدل (ISM) بهرهگیری شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که از میان 14 عامل استخراج شده از مبانی نظری، 7 عامل اصلی تحقق سند محسوب میشود. این 7 عامل: تنوع بخشی به محیطهای یادگیری، اصلاح محتوا، ارتقای جایگاه علوم انسانی، افزایش مشارکت نظام تربیت رسمی و عمومی در رشد و تعالی کشور، تغییر نگرش به آموزش و پرورش، افزایش مشارکت معلمان در عرصههای دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، برقراری الگوی جبران خدمات و تامین رفاه نیروی انسانی، بسط عدالت در دسترسی به فرصتهای تربیتی برخوردار از کیفیت برای آحاد جمعیت لازم التعلیم کشور میباشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد عامل توسعه وضریب نفوذ اینترنت و اینترانت با اولویت پرکردن شکاف دیجیتالی در چارچوب نظام معیار اسلامی و بهینه سازی نظام پرداختها، از جمله عوامل تاثیر گذار در سطح بالاتر میباشند.
Purpose: The present study aimed to identify the factors affecting the realization of the document of fundamental change in education using the Interpretive Structural Model (ISM) among these factors.
Materials and Methods: In this study, ISM interpretive structural model was used. The statistical population of this study consists of experts familiar with the document of fundamental change in education. Therefore, in the present study, using purposive sampling method, the sample size was determined to complete the questionnaire of 12 education charities. After identifying the factors affecting the realization of the document of fundamental change in education, the ISM model was used to analyze the status of the levels between these factors.
Findings: The findings showed that among the 14 factors extracted from the theoretical foundations, 7 are the main factors in the realization of the document. These 7 factors: diversification of learning environments, content reform, promotion of humanities, increasing the participation of the formal and public education system in the growth and excellence of the country, changing attitudes towards education, increasing the participation of teachers in religious and cultural fields , Social and political, establishing a model of compensation for services and ensuring the welfare of human resources, the expansion of justice in access to quality educational opportunities for individuals needed for education in the country.
Conclusion: The results showed that the factor of development and penetration of the Internet and intranet with the priority of filling the digital gap within the framework of the Islamic standard system and optimizing the payment system are among the influential factors at a higher level.