Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و بررسی اثربخشی بسته آموزش تلفیقی توجه آموزی و دلبستگی بر کیفیت دلبستگی مادر-کودک و علائم نقص توجه/بیش فعالی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود.
مواد و روش ها: جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر ابتدایی دارای علائم نقص توجه/بیش فعالی در سال تحصیلی 1398-1397 بودند که به مراکز مشاوره ناحیه آموزش و پرورش مراجعه کرده بودند. روش نمونه گیری این پژوهش به صورت در دسترس بود و تعداد 30 نفر مادر به همراه کودک بیش فعال خود انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس سیاهه تجدید نظر شده ی دلبستگی نسبت به والدین (به منظور اندازه¬گیری میزان ادراک دلبستگی به والدین) و پرسشنامه کانرز (فرم والدین) (جهت سنجش میزان اختلال بیش فعالی موردکودک از نظر مادر) بین مادرها توزیع گردید و بسته آموزشی تلفیقی توجه آموزی بر روی مادران و کودکان بیش فعال گروه آزمایش طی 12 جلسه اجرا گردید ولی گروه کنترل بدون هیچ گونه مداخله باقی ماند. بعد از اتمام مداخله درمانی، مجداً هر دو گروه، پرسشنامه های مذکور را تکمیل نمودند.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کواریانس) توسط نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. نتایج نشان داد که همه فرضیه های تحقیق مورد تأیید قرار گرفته اند (P
نتیجه گیری: از این یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که آموزش تلفیقی توجه آموزی و دلبستگی باعث افزایش کیفیت دلبستگی مادر-کودک وکاهش علائم نقص توجه/بیش فعالی دانش آموزان می شود.
Purpose: The aim of this study was to develop and evaluate the effectiveness of the combined education package of attention and attachment training on the quality of mother-child attachment and symptoms of attention deficit / hyperactivity disorder in primary school students in Isfahan.
Materials and Methods: The statistical population included all primary school female students with ADHD symptoms in the academic year 1397-1397 who had referred to counseling centers in the education district. The sampling method of this study was available and 30 mothers with their hyperactive child were selected and assigned to experimental and control groups. Then the revised list of attachment to parents (to measure the perception of attachment to parents) and Connors questionnaire (parent form) (to measure the rate of hyperactivity disorder of the child from the mother's point of view) were distributed among mothers and integrated training package Training was performed on hyperactive mothers and children in the experimental group for 12 sessions, but the control group remained without any intervention. At the end of the treatment intervention, both groups completed the questionnaires.
Findings: Data analysis was performed at two levels of descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance) by SPSS software version 23. The results showed that all research hypotheses were confirmed (P
Conclusion: From these findings, it can be concluded that the combined education of attention and attachment increases the quality of mother-child attachment and reduces the symptoms of attention deficit / hyperactivity disorder in students.