Abstract:
یکی از شخصیتهایی که در افسانههای سحرآمیز ایرانی دیده میشود درویش است. درویش در افسانۀ سحرآمیز تواناییهای خاصی دارد. وی درمان برخی بیماریها و مشکلات را میداند و از برخی دانشهای پوشیده آگاهی دارد. در افسانهها علاوهبر درویش یاریگر که بهویژه در تولد قهرمان و راهنمایی او نقش دارد، نوعی درویش شریر نیز در افسانهها دیده میشود. درویش شریر در افسانهها نوعی جادوگر است که برای ازبین بردن قهرمان تلاش میکند. گاه نیز ممکن است درویش درواقع موجود پلیدی نباشد، اما در بخشی از داستان با ایجاد نوعی ابهام دربارۀ نیات خود بهصورت مقطعی شخصیتی منفی بهنظر برسد که درواقع خیرخواه قهرمان است. هدف از این پژوهش نشان دادن این نکته است که بهنظر میرسد چهرۀ دوگانۀ درویش افسانهای زیرساختی اسطورهای دارد و شخصیت درویش با برخی خدایان ایران باستان همچون ایزد وایو، آناهیتا و مهر پیوند دارد.
One of the characters seen in Iranian enchanted legends is Darvish. Darvish has certain abilities in the magical myth. He knows the treatment of some diseases and problems, and is aware of some hidden knowledge. In legends, in addition to Darvish Yarigar, who is particularly involved in the herochr('39')s birth and guidance, a kind of vicious dervish can also be seen. The vicious Darvish in the legends is a kind of witch who struggles to destroy the hero. At times, Darvish may not actually be a filthy creature, but in part, by creating a kind of ambiguity about his intentions, he seems to be a negative character who is in fact a herochr('39')s benevolent. The purpose of this study is to show that the dual face of the legendary Dervish appears to have a mythical infrastructure, and that Darvishchr('39')s personality is linked to some ancient Iranian gods such as The Wyo, Anahita, and Mehr.
Machine summary:
مقدمه آنچه در زبان فارسي افسانه ناميده ميشود نوعي از داستان يا قصه است که از نظر معني اصطلاحي، جنبۀ جادويي آن يعني ارتباط با لغاتي همچون فساييدن (همچنين فسانيدن )، به معني مسحور و مجذوب کردن و فسون ، افسون ، به معني تسخير ارواح و جادو نيز مدنظر است (مارزلف ، ١٩٨٤، ترجمۀ جهانداري، ص .
اغلب اين افسانه ها دربارة زن و مردي است که صاحب فرزند نميشوند و زماني که بسيار ناراحت اند، ناگهان درويش در داستان حاضر ميشود و با دادن سيب يا راهکار ديگري به فرزنددار شدن آنان کمک ميکند.
در اين افسانه بعد از اينکه درويش موجب بچه دار شدن شاه ميشود براي بردن يکي از دخترها و اسب ها برميگردد و آن ها را با خود ميبرد، اما قبل از اينکه او را به باغش ببرد، اسب به دختر هشدار ميدهد که درويش قصد کشتنش را دارد و دختر با اسب فرار ميکند (انجوي شيرازي، ١٣٩٣، ص .
کشمکش و تغيير شکل نيز در افسانۀ «کچل گاوچران و دختر کدخدا» آمده است که در اين کشمکش شاهد تغيير شکل درويش به صورت حيوان هاي مختلف هستيم .
درويش شرير در اغلب موارد جادوگر است و قصد کشتن شخصيت هاي افسانه را دارد.
بايد درنظر داشت درويش نوع دوم در افسانه ها فردي عادي و معمولي نيست که به خصوصيات درويشي تظاهر کرده باشد، بلکه نوعي ديو يا جادوگر است که تواناييهاي خاصي نيز دارد که با استفاده از اين قدرت هاي خاص براي ازبين بردن قهرمان تلاش ميکند.