Abstract:
هدف: پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین هوش اجتماعی و کمک خواهی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با میانجگری ویژگی شخصیت برونگرایی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سنندج است.
روش: بدینسان، از روش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سنندج دانشکده پرستاری و مامایی (اتاق عمل، پرستاری، مامایی) به تعداد 400 نفر بودند که با استفاده از روش برآورد حجم نمونهی کوکران، تعداد 198 نفر از آنها تعیین و با تکیه بر روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد که شامل پرسشنامه هوش اجتماعی (سیلورا و همکاران، 2001)، کمک خواهی تحصیلی (قدمپور و سرمد، 1385)، فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران، 1997) و پرسشنامه ویژگیهای شخصیت برونگرایی (مک کرا و کاستا،1987) بود، استفاده شد. دادههای پژوهش نیز با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که هوش اجتماعی با ضریب 38/0 و کمکخواهی تحصیلی با ضریب 83/0، هم بهصورت مستقیم و هم با نقش میانجیگری شخصیت برونگرایی میتوانند فرسودگی تحصیلی را تبیین کنند.
The purpose of the present study is survey of relationship between student’s social intelligence and academic help seeking with academic burnout by use of extraversion character as mediator variable in students of Sanandaj University of Medical Sciences. The kind research is descriptive-survey research and correlation method too. Statistical population of this research included all of the students of Nursing and Midwife Faculty (Surgery room, Nursing, Midwife) in 94-95 that the participants were four hundred. About 198 of the participants were selected by determining the sample size with Cochrane method, also the sampling method was used in this research proportional sampling. The instruments in this study including: four social intelligence’s questionnaire, help seeking, academic burnout, and Neo’s extraversion property. For analyzing the data, the structural equation modeling approach was used by using Amos software 18 editions, SPSS, and LISREL (version8/54). The most findings of the research was social intelligence with %38 coefficient and help seeking with %83 coefficient. They can directly explain academic burnout and indirectly the mediator of extraversion property.
Machine summary:
مطالعه رابطه هوش اجتماعي و کمک خواهي تحصيلي با فرسودگي تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي: بررسي نقش ميانجيگري شخصيت برونگرايي Study of the Relationship Between Student’s Social Intelligence and Academic Help Seeking With Academic Burnout: Explaining of Extraversion Character as Mediator Variable جمال سليمي ١*، شيرکوه محمدي ٢، کويستان محمديان شريف ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٨/١٠/١٤ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٦/٠٨ چکيده هدف : پژوهش حاضر تعيين رابطه ي بين هوش اجتماعي و کمک خواهي تحصيلي با فرسودگي تحصيلي با ميانجگري ويژگي شخصيت برونگرايي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي سنندج است .
يافته ها: يافته هاي اين پژوهش نشان داد که هوش اجتماعي با ضريب ٠/٣٨ و کمک خواهي تحصيلي با ضريب ٠/٨٣، هم به صورت مستقيم و هم با نقش ميانجيگري شخصيت برون گرايي ميتوانند فرسودگي تحصيلي را تبيين کنند.
1. Cchamberlain, williams, stanley, mellor,c & siegloff ٤.
براي جمع آوري داده ها در اين پژوهش از پرسشنامه هاي زير استفاده شد که ترتيب ارائه پرسشنامه ها هوش اجتماعي، کمک خواهي تحصيلي، فرسودگي تحصيلي مي باشد.
يافته مربوط به فرضيه اصلي پژوهش که با استفاده از مدل سازي معادلات ساختاري به آن پاسخ داده شد، نشان داد که کمک خواهي و هوش اجتماعي چه به صورت مستقيم و چه با واسطه متغير ويژگي شخصيت قادرند به شکل معناداري فرسودگي تحصيلي دانشجويان را پيش بيني کنند.
در نهايت ، يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که کمک خواهي و هوش اجتماعي چه به صورت مستقيم و چه با واسطه متغير ويژگي شخصيت قادرند به شکل معناداري فرسودگي تحصيلي دانشجويان را پيش بيني کنند.