Abstract:
دستبافتههای بختیاری بهمثابه مصداقی بارز از محصولات فرهنگی و هنری قلمداد میشوند که همواره دارای رسالت اقتصادی و ظرفیت بالای درآمدزایی بودهاند؛ لیکن با توجه به محدود شدن بازار تقاضا و کاهش دامنهی تولید، امروزه نقش اقتصادی آنها کمرنگ گردیده است. درحالیکه در جامعه امروزی معرفی و بهرهگیری از تمام یا بخشی از این هنرها در جهت تداوم در نسلهای بعد، تحکیم هویت بخشی و ترمیم کاستیهای اقتصادی، تولیدی، بومی و درنتیجه ایجاد توسعه و اقتصادی پایدار بهویژه در میان عشایر بختیاری، امری حیاتی به شمار میرود. لذا اگرچه امروزه جمعیت عشایر کاهش یافته است لیکن با توجه به تغییر الگوی سکونت و کمرنگ شدن دیگر جنبههای درآمدزایی، دستبافتهها یک فرصت و ضرورت اقتصادی برای این جامعه محسوب میشوند. بر این مدار اهتمام جدی به مقولهی توسعهی اقتصادی و هنری این بافتهها ضرورت مییابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل دخیل در اقتصاد دستبافتهها وابسته به حیطههای تولید، توزیع و مصرف، در وضعیت موجود است. روش پژوهش توصیفی_تحلیلی و ازلحاظ ماهیت کیفی است. یافته اندوزی به دو شیوه کتابخانهای و میدانی و تحلیل آنها بر پایهی تحلیل مضمون انجام شده است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و غیر احتمالی با 34 نفر از تولیدکنندگان، عرضهکنندگان، مصرفکنندگان و صاحبنظران، به روش گلوله برفی مصاحبه صورت گرفته است. حاصل آنکه در جامعه امروزی دستبافتهها به فراخور وجود مجموعهای از عوامل اجتماعی و اقتصادی شامل: حقوق پایین بافنده، قیمت بالای بافتهها، پایین بودن سطح شناخت و نوع ارائه بافتهها، کمرنگ بودن نقش ارزشها و فعالیتهای شبکهای قومی، نقش کارآفرینی، نقش صادرات و تبلیغات، کمتر مجال بروز و موفقیت اقتصادی یافتهاند.
Bakhtiari handwoven is considered a clear example of cultural and artistic products that have always had an economic purpose. However, due to the limited market demand and reduced production range, their economic role has diminished today. While in today's society, the introduction and use of all or part of these arts in order to continue in the next generations, strengthening identity, repairing economic shortcomings, production, indigenous, creating development and sustainable economy is especially vital, especially among Bakhtiari tribes. Therefore, serious attention to the economic and artistic development of these weaves is necessary. The purpose of this study is to investigate the role of factors involved in the economy of handwovens dependent on the areas of production, distribution, and consumption in the current situation. The research method is descriptive-analytical and in terms of qualitative nature. Information has been collected in two ways: library and field and their analysis have been done based on thematic analysis. Using targeted and non-probabilistic sampling, 34 people were interviewed by snowball method. As a result, in today's society, handwovens according to the existence of a set of social and economic factors, have less opportunity for economic emergence and success, including low wages for a weaver, high prices of weaves, low level of knowledge and type of presentation of woven products, the low role of values and activities of ethnic networks, entrepreneurial role, the role of exports and advertising.