Abstract:
از آن هنگام که پیامبران الهی انسانها را از وجود آیندهای درخشان و رسیدن روزی موعود آگاه کردند و نوید آن روز را دادند، انسانها در انتظار و چشمبهراه موعود الهی در چنین روزی بودند و به یک معنا میتوان گفت انتظار برای فرارسیدن ظهور آن حضرت، امرى فطری و عقلى است. از سویی حضرت آیتالله خامنهای نیز در تبیین نظریه انتظار بر مبانی انسانشناسانهای تأکید دارد که بیانگر عمومیت و دوام این نظریه ارزشمند است. در آثار ایشان اهم مبانی انسانشناسانه این نظریه که عبارتاند از کرامت ذاتی انسان، خلیفه اللهی انسان کامل، واسطه فیضبودن امام، سعادت، کمال نهایی و ذومراتببودن انسان پیگیری شده و درنهایت عوامل زمینهساز ظهور از نگاه ایشان به روش توصیفی و تحلیلی در این نوشتار بررسی شده است.
Ever since the divine prophets let people know about the existence of a bright future and the arrival of the savior and promised that day, people have been waiting for the divine savior on such a day, and in a sense, we can say that waiting for the reappearance of that Imam is an innate and intellectual job. However, Ayatollah Khamenei emphasizes the anthropological foundations in explaining the theory of the waiting, which indicates the generality and durability of this valuable theory. In his works, the most important anthropological foundations of this theory, which include the inherent dignity of man, the divine caliph of the perfect man, the mediator of the Imam's grace, happiness, ultimate perfection, and human dignity have been dealt with, and finally, the underlying factors of reappearance (of Imam Mahdi) from his point of view have been studied in a descriptive and analytical method in this paper.
Machine summary:
او کسی است که خداوند به برکت ظهور او دین، انسان و زمان را آباد و اصلاح میکند (مجلسی، 1403ق، ج51، ص 66)؛ بنابراین درحالیکه عقیده به موعود، دیرینتر و وسیعتر از اسلام است، مشخصاتی که اسلام برای این موعود ذکر میکند، بهتر میتواند آن آرزویی را که در طول تاریخ ادیان موجد این عقیده بوده است، برآورده کند و به بیان دیگر اسلام عقیده به غیب را به عقیده به واقعیت تبدیل کرده، افکار را از آینده به حال گرایش داده و آنها را از پیجویی یک منجی موهوم در آینده به ایمان به یک منجی زنده و معاصر سوق میدهد؛ چنانکه مقام معظم رهبری در مقام خلیفهاللهی امام زمان عجلاللهفرجه میفرماید: درک مراتب معنوی و حقایق الهی در باب این قطب اعظم عالم امکان و خلیفه خدا و مظهر صفات و اسمای الهی، در حدّ زبان، بیان، قلب و فهمی همچون منِ قاصر نیست.
ایشان در جایی دیگر دوران ظهور را عصر تحقق حاکمیت توحید بر عالم میداند که نهایت سعادت بشری است: «آن چیزی که مهدویت مبشر آن هست، همان چیزی است که همه انبیا، همه بعثتها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته و پرداخته براساس عدالت و با استفاده از همه ظرفیتهایی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده؛ دوران ظهور حضرت مهدی عجلاللهفرجه دوران جامعه توحیدی است، دوران حاکمیت توحید است، دوران حاکمیت حقیقی معنویت و دین بر سراسر زندگی انسانها است و دوران استقرار عدل به معنای کامل و جامع این کلمه است» (خامنهای، 18/4/1390).