Abstract:
وجود آثار تاریخی، صنایع دستی به جا مانده از نیاکان، بررسی زندگی بزرگان و اندیشمندان عرصه پزشکی، نجوم، کشاورزی، ساختمانسازی، فیزیک، ریاضیات و ... را میتوان گواه بر توسعه دانش در زمان گذشته ایران دانست. دانشی که شواهد آن را میتوان در هنر اصیل ایران زمین یعنی فرش نیز به وضوح مشاهده کرد. تار و پودی که هنرمندان شایسته ایرانی با اصول هنری و ادغام آن با ریاضیات جایگاه علمی ایرانیان را توسعه بخشیدند تا بار دیگر جایگاه ایرانیان را چه در هنر و چه در دانش ریاضی ارتقا بخشند. بنابراین بر آن شدیم تا فرهنگ باستانی خود که به خصوص در ریاضیات سرآمد عالم بود را به عرصه علم بیاوریم و خودنمایی آن را در ریاضیات به نمایش بگذاریم. بنابراین یکی از جلوههای ریاضیات، هنر و فرهنگ را انتخاب کردیم تا در لابهلای آن ریاضیات را برای دانشآموزان خود شیرینتر و دلچسبتر کنیم. این شیرینی میتواند اهداف کلی آموزش که همان ارتقا، بسط و گسترش ریاضیات است را توسعه بخشد و به دانشآموزان کمک کند تا ریاضیات را با نگاهی متفاوتتر از اینکه ریاضیات درس سخت و سنگینی است ببینند. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر چند گذشتگان ما تحصیلات دانشگاهی و رسمی نداشتند اما کاربرد ریاضی در فعالیتهای روزانه آنها جالب و در نوع خود بینظیر است. بنابراین، آموزش و حتی معرفی این فعالیتها، علاوه بر ایجاد علاقه و انگیزش در دانشآموزان، میتواند بر فرایند یاددهی و یادگیری آنها تأثیر بهسزایی داشته باشد.
Review of historical monuments such as ancestral handicrafts, the investigation into the life of physicians, astronomers, agriculturists, architects, physicists and mathematics and so on, attest to the development of knowledge in the ancient Iran. Such knowledge can be observed in the ancient and authentic Iranian art namely Iranian carpet. Such textures which have developed Iran’s academic standing by integrating principles of art with mathematics in order to promote Iranian standing in both art and mathematics. Therefore, we decided to elaborate the role of our ancient culture which had a pre-eminent position in mathematics, in the area of science. So one of the effects of mathematics, art and culture was chosen to smooth the way for teaching mathematics to students by weave the mathematics into it. This delicacy can develop the promotion and popularization of mathematics as the overall aims of education. This view can help students to see mathematics as a different form of knowledge which will be oppose to common view in society which consider math as difficult and complicated knowledge. The results of several research show that the ways which our ancestors used math in their daily life activities are very interesting and even unique despite of having no formal academic education. So, in addition to creating interest and motivation in students, introducing such activities can have a significant impact on teaching and learning process.
Machine summary:
تقابـل معنـادار ايـن دو واژه مي تواند علاوه بر تأثيرات آموزشي ، به پشتوانه هاي تـاريخي و بـه خصـوص زنـدگي و دسـتاوردهاي بزرگان و انديشمندان علوم رياضي در ايران هم تأکيد کند و فرهنگ هاي جوامع مختلف ايراني را نيز مورد بررسي قرار دهد تا از نهانخانه اين فعاليت ها و آثار فرهنگي ، بيشترين تـأثير را بپـذيرد و راهـي براي توسعه و گسترش رياضيات و تقويت بنيه فرهنگي و ملي پيدا کند، تا اينکـه بـه دانـش آمـوزان کمک کند علاوه بر يادگيري الفباي رياضي ، الفباي رياضيات فرهنگي را چاشني آموختـه هـاي خـود کنند.
علاوه بر برقراري اين ارتباط ، رياضيات قومي مي توانـد باعـث ارتقـاي کيفيـت آموزشي شود و به دانش آموزان کمک کند تا هويت فرهنگي و ملي خود را حفظ کنند و در کنـار آن علاوه بر يادگيري فعاليت هاي رياضي وار کردن گذشتگان ، به موفقيت در رياضـيات دانشـگاهي نيـز دست پيدا کنند (رزا و اري ١، ٢٠١١: ٤٥).
بنابراين دي آمبروسيو (٢٠١٠: ١) از مدل سازي قومي به عنوان يک روش آموزشـي کـه بـه تنـوع اشکال فرهنگي و اتصال دادن فعاليت هاي روزانه با رياضيات است ، ياد مـي کنـد و از آن بـه عنـوان استراتژي که اجازه مي دهد تا در مورد چگونگي تدريس و نوع مفاهيم تدريس شده تجديد نظر شـود و دانش آموزان را تشويق مي کند تا استفاده از رياضيات را در زندگي روزمره خود به رسميت بشناسـند و فعاليت هاي رياضي وار کردن را سرلوحه کار خود قرار دهند و تنهـا رياضـيات را مـورد نيـاز برنامـه درسي مدرسه اي ندانند.
Niss, (Eds); Modelling and applications in mathematics education: ICMI study 14, (Pp. 3-32).