Abstract:
تصویر، زبانی جهانی است که باید جنبه شناختی آن را خاطر نشان کرد: به عنوان تولیدکننده معنی، به عنوان ابزاری ضروری برای متن و همینطور به عنوان منبع تفسیر و تعبیر متن تصویر که به عنوان ابزاری آموزشی از همان دروس ابتدایی یا پیش از آن به کمک مربی یا مدرس میآید و حس دیداری، عامل مهمی در یادگیری است. کتاب درسی به عنوان یکی از ارکان و ابزارهای یادگیری دارای متن، تصویر و سایر اجزاء و عناصری است که به یادگیری کمک می کند. کتاب درسی دارای ویژگی های کلی و ساختاری است. ویژگی های ساختاری بیشتر شامل جنبه های ظاهری و هنری کتاب است. تصاویر یکی از ویژگی های ساختاری است. هدف از این مقاله بررسی اهمیت وجود تصاویر در کتابها به ویژه کتابهای درسی است. این مقاله به پیدایش تصویر، اهمیت آن در یادگیری و به خاطر سپاری مطالب، روش چیدمان تصاویر در کتاب برای استفاده بهینه از آنها در درک مطالب، نقش رنگ در تصویر و آموزش، همچنین تأثیر وجود تصویر در یادگیری زبان فارسی و زبان بیگانه می پردازد. سوال این است که آیا تصویر میتواند به عنوان ابزاری پوینده و ابزاری بیانی به عنوان زبانی مستقل نمایش داده شود تا بتوانیم نوعی مهارت را از آن کسب کنیم؟ این مقاله بر پایه نتایج پژوهش های صاحبنظران امر آموزش زبان و گرافیست ها تهیه شده است. از آنجا که یک تصویر می تواند چند جمله را در ذهن فراگیر ایجاد کند با همراه کردن رنگ در بخش های مختلف تصویر، میتوان به آموزش زبان بیگانه به شیوه راحتتر پرداخت به ویژه زبانی که فراگیر هیچ آشنایی با آن ندارد.
Textbooks help learning through texts, images and other features. Selecting and placing images in the proper place can facilitate learning. This article deals with the importance of images to teach textbooks, as well as its role in foreign language teaching. Images have three functions: 1) To encourage the reader to study the text, 2) To provide supplementary information about the text, 3) To help the reader's imaginary potential. In the selection of images, the motivation of learners, standards, quality of images, style and aesthetic values should not be neglected. Arrangement of images is very important too, because human visual system tends to see one object in foreground and another in background. Color is important in images too, because each color has its own special wavelength and influence. Images are applied in the elementary school Persian language study textbooks too. In spite of Bachlard and Tardy who are against image application and consider images an obstacle against learning, we see that many foreign language methods emphasis on conversation and images.
Machine summary:
نقش تصوير و رنگ آن در کتاب هاي درسي و دانشگاهي و تأثير آن در آموزش زبان بيگانه 1 مهري بهرام بيگي چکيده تصوير، زباني جهاني اسـت کـه بايـد جنبـه شـناختي آن را خـاطر نشـان کـرد: بـه عنـوان توليدکننـده معنـي ، به عنوان ابـزاري ضـروري بـراي مـتن و همـين طـور بـه عنـوان منبـع تفسـير و تعبيـر مـتن تصـوير کـه بـه عنوان ابزاري آموزشي از همان دروس ابتـدايي يـا پـيش از آن بـه کمـک مربـي يـا مـدرس مـي آيـد و حـس ديداري ، عامل مهمي در يادگيري است .
نبايد اطلاعات جديدي بدون توضيح در متن ، در شکل ها و جدول ها گنجانده شوند (مـري الـن لپيونکـا، ١٣٩١: ٢٧٧) و بايـد بـا محتـواي آموزشـي هماهنگي داشته باشد به عنوان مثال اگر موضوع راجع به چهـره هـاي ادبـي مربـوط بـه قـرن ١٨ ميلادي در فرانسه است بايد داده هاي علمي آن دوران مورد بررسي و تحقيق قرار گيرند و چنانچـه مؤلف خود تصاويري ارائه نداده است تصويرگر بايد پـس از مطالعـه و تحقيـق در ايـن خصـوص و مشورت با مؤلف و فردي کارشناس در اين زمينه تصوير مناسب را برگزينـد و بـه برداشـت خـود از موضوع يا احيانا برداشتن تصاوير از برخي کتاب ها و منابع و اينترنت اکتفا نکند.
حال اين کتاب درسي با همکاري استادان دانشگاه تهيه شده باشد يـا متخصصـين در ايـن زمينـه ، تصاويري که در نظر گرفته مي شوند يا توسط خود نويسندگان ارائه مي شود يـا از بانـک اطلاعـاتي تصاوير کمک مي گيرند يا ناشر تصاوير را اضافه مي کند در هر صورت اولويت با نويسنده متن است .