Abstract:
چکیده ترویج علم از جمله ابزار کشورها برای دستیابی به جامعه دانا محور و شهرونیدی علمی است که با هدف درگیری و مشارکت عموم مردم با علم، از طریق ابزارها و روشهای متفاوتی انجام میشود. یکی از این روشها برگزاری رویدادهای علمی است. این پژوهش با هدف بررسی میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و همچنین میزان انطباق رویداد «بیا زِسنگ بپرسیم» با ویژگیهای آموزش غیر رسمی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی افراد بالای 20 سال است که از رویداد بازدید کردهاند و برابر با 53 نفر بودهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای با 17 سؤال در سه بخش ویژگیهای جمعیتشناختی، محتوای رویداد، ویژگیهای آموزش غیر رسمی و پیشنهادات بود. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد ضمن رضایت بازدیدکنندگان از رویداد و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده (بیش از 70 درصد) اکثر ایستگاهها از ویژگیهای آموزش غیر رسمی برخوردار بودند. این نتایج استقبال و علاقهمندی عموم مردم به شرکت در رویدادهای علمی را نشان میدهد و لزوم توجه سازمانها و متولیان امر به برگزاری هرچه بیشتر این رویدادها را میطلبد و توجه به نیازها و علایق علمی بازدیدکنندگان هنگام طراحی رویدادها از عوامل موفقیت آنها است. کلمات کلیدی: ترویج علم، آموزش غیر رسمی، رویداد علمی، سنگ
Assessment of Achievement of Goals and Adaptation to the Characteristics of informal education Education of a Science Promotion Event (Event Case Study: Let's Ask the Stone) Abstract The aims of sciencedissemination is engaging and engaging the general public with science through various means and methods. One of these methods is holding scientific events. The purpose of this study was to investigate the extent to which the goals of the "Let's Ask" event were met and the characteristics of non-formal education. The statistical population of the study included all of those that over 20 years and had visited the event and were 53 people. The data collection tool was a 17-item questionnaire in three sections: demographic characteristics, event content, informal education features, and suggestions. The results of data analysis showed that most of the stations had informal training characteristics while satisfying the visitors of the event and achieving predetermined goals (more than 70%). These results show the public's interest in participating in science events, and the need for organizations and trustees to hold these events as much as possible, and to address the scientific needs and interests of visitors when designing events. Keywords: science dissemination, informal education, science event, ,Stone ,Stone
Machine summary:
موقعيت کنوني علوم تجربي، به ويژه در کشورهاي پيشرفته در نظر بسياري چنين مينمايد که اين محصول نبوغ و تلاش بشري از ديرترين زمان ها، از جايگاهي برجسته و تأثيرگذار برخوردار بوده است ، اما قابل توجه است تا قبل از قرن نوزدهم هنوز حتي از واژٔە «دانشمند» خبري نبود و عامه و نيز خواص کسي را با اين عنوان نميشناختند(پايا،١٣٩٠)اين نکته زمينه را براي درک موقعيت علم و تأثيرگذاري آن در ظرف و زمينه اجتماعي بهتر مهيا ميکند (حيدري، ١٣٩٠) و به خوبي گوياي اهميت ترويج علم و فعاليت هاي ترويجي براي سوق دادن جامعه به سمت جامعه اي علمي است ، اما آنچه ضرورت ارتقاي درک عامه از علم را به شکل نوين و به صورتي نظام مند مطرح کرد، شکاف فزاينده ميان متخصصان و پژوهشگران با غيرمتخصصان و مردم عادي جامعه بود.
citizen science رويداد «بيا زسنگ بپرسيم » از جمله رويدادهاي است که توسط موزه ملي علوم و فناوري ايران با دو هدف اصلي آشناسازي عموم مردم با اهميت و کاربرد سنگ ها و کانيها در ابعاد مختلف زندگي انسان (اقتصادي، فناوري، اجتماعي و فرهنگي، آشنايي با منابع طبيعي زمين و درک اهميت حفظ و به کار گرفتن درست آنها)،و به عنوان نمونۀ اوليه گالري دائمي سنگ طراحي و اجرا شد.