Abstract:
بسیاری از نظریات ساختاری- کارکردی تنها بر انحرافات اجتماعی تأکید دارند، براساس آیات قرآن نیز این موارد انحرافات اجتماعی است؛ اما دستهای دیگر از انحرافات بزرگ سیاسی و اقتصادی در آیات قرآن و نظریه تضاد مطرح میشود که دارای پیامدهای خطرناکتر و ابعاد پیچیدهترند. در این مقاله، مقولات این قبیل انحرافات با روش تحلیل محتوای کیفی از نظریه تضاد استخراج شده و سپس بر قرآن عرضه گردیده و مقولات نهایی استخراج گردیده است. در مجموع پنج مقوله نابرابری اجتماعی، احساس محرومیت، تحریف تعریف اعمال انحرافی، ظلم و تعدی توانمندان و برچسب کجروی مهمترین مقولات استخراج شده از نظریه تضاد بود. با مرور آیات و روایات و با توجه به تفاسیر و شرح آیات و روایات معلوم شد که این مقولات در متون دینی نیز ذکر شده است اما از لحاظ مبنایی و نحوه تبیین مقولات با نظریه تضاد متفاوت است. متون دینی، همانند نظریه تضاد، تنها به عوامل اقتصادی توجه نکرده، بلکه عوامل فرهنگی، سیاسی و حتی شخصیتی را نیز در تبیین این مقولات دخیل دانسته است. پس توانمندان از قدرت و ثروت تأثیر میپذیرند اما میزان تأثیر پذیری آنان متفاوت است؛ به گونهای که برخی قدرتمندان و ثروتمندان نه تنها از قدرت و ثروت برای ظلم و تعدی و تحریف حقایق استفاده نکردند، بلکه آن را عامل خدمت به جامعه قرار دادند. همچنین برخی محرومین به دلیل محرومیت مادی دچار احساس محرومیت نشدند و در نهایت منحرف نگردیدند. پس طبق متون دینی قدرت و ثروت متغیرهای مهمی هستند؛ اما میزان تأثیرگذاری آنها بر افراد مختلف متفاوت است.
Many functional structural theories emphasize only social deviations; but some of the group's thinkers, such as Sutherland, have investigated white-collar devitions and corruption, there are other major political and economic deviations in Qur'anic verses and the theory of conflict that have more dangerous consequences and more complex dimensions. In this article, the categories of such deviations are extracted from the theory of contradiction by qualitative content analysis method and then presented to the Qur'an and the final categories and subcategories are extracted. According to these categories, the deviations of the powerful and the rich in the first place harm the thoughts and feelings of the powerful and make them reckless towards others, cultural principles and waste of valuable economic resources. They also justify and institutionalize deviant behaviors through influence, culture, and legitimacy. By exploiting, monopolizing, colonizing, creating false needs, introducing deviant reference groups, they force others to obey and imitate. Therefore, the mechanisms of the deviations of the able are different from the deviations of the poor. The able-bodied use emotional mechanism, intellectual, and normative mechanisms to produce deviations. Their deviations have unintended consequences, such as the escape of the powerful and the rich from social responsibilities and the spread of indifference. Their deviations ultimately destroy the culture and structure of society, although it is more difficult to control and explain due to the legitimacy and influence of the powerful, and the verses of the Qur'an are the best source for examining it.