Abstract:
در رویدادهای مهم تاریخ معاصر و تغییرات سیاسی و اجتماعی تونس، اشعار و موضعگیریهای تند، گزنده و طنزآمیز محمد الصغیر اولاد احمد (1955-2016)، همواره چالشبرانگیز و اثرگذار بوده است. در جریان انقلاب یاسمین سال 2010 اولاد احمد بهعنوان شاعر انقلاب و یا سخنگوی شعری انقلاب، بیش از پیش پرآوازهتر و در کنار شابّی جاودانه گردید. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی میکوشد جلوههایی از شعر پایداری در اشعار و موضعگیریهای اولاد احمد را نشان دهد. نتیجه بحث نشان میدهد که باورهای دینی و ملیِ اولاد احمد به او کمک کرد تا ضمن ستایش ایستادگی در برابر ستم، به نکوهش سکون و انفعال و به دنبال آن فقر مادی و معنوی جامعه بپردازد. حمایت از نهضتهای آزادیبخش و مقاومت فلسطین، آمیختگی مفهوم وطن- مادر، توجّه به آوارگان و محرومان جامعه، تمجید از مقام و منزلت شهیدان وطن از پربسامدترین اندیشههای شاعر است. محرومیت از مناصب و خدمات دولتی، زندان، ممنوعیت نشر آثار و حتی تکفیر، از پیامدهای این مبارزه بود، ولی او هرگز ناامید نشد و همین روحیه را به مخاطبان و مردم تونس منتقل کرد.
The poignant, biting, and satirical poems and posture of Mohammad al-Sagheer Awlad Ahmad (1955-2016) have always been controversial and influential in the major events of contemporary history and social and political upheavals of Tunisia. During Jasmine Revolution of 2010, Awlad Ahmad, became increasingly eminent as the poet or the poetic spokesman of Revolution and was immortalized beside Shabbi. This Article tries to represent some features of resistance poetry in the poems and posture of Awlad Ahmad employing a descriptive and analytical method. The result of the discussion reveals that the religious and national beliefs of Awlad Ahmad helped him, while praising resistance against oppression, to condemn inaction and passivity that consequently lead to material and spiritual poverty of the society. Supporting Liberation Movements and Palestine Resistance, the combination of home-mother concept, paying attention to the homeless and deprived people of the society, praising the stature and dignity of the nation's martyrs are the most frequent notions presented by the poet. Prohibition of public offices and services, imprisonment, prohibition against publishing the works, and even Takfir* were among the consequences of this struggle, but he was never disappointed and inculcated such a spirit to the audience and people of Tunisia.