Abstract:
از آنجا که واقعۀ غدیر و اعلام ولایت حضرت علی علیهالسّلام و فرزندانشان از مهمترین وقایع تاریخ اسلام است و طبق نص صریح نبوی سخن گفتن، نوشتن و سرودن دربارۀ آن بر همگان و در همۀ زمانها واجب است؛ ازاینرو شاعران بسیاری از جمله شعرای پارسی زبان بر حسب وظیفه و به جهت انتقال پیام غدیر و مبانی فرهنگ ولایتمداری، بیداری، حقطلبی و مبارزه با ظلم و ظالم به سرودن اشعاری پیرامون این واقعه اهتمام ورزیده، به فراخور توانایی خود از این دریای بیکران توشهها برداشتهاند؛ ازاینرو مسأله اصلی این پژوهش پاسخ به این سؤال است که قوامی رازی شاعر قرن ششم، در سرودن غدیریۀ خود در چه سطوحی از روابط بینامتنی با توجه به مؤلفهها و بنمایههای ادب پایداری به متن غائب؛ یعنی خطبۀ غدیر نظر داشته و از آن بهره بردهاست. این پژوهش به روش تحلیل کیفی – مضمونی انجام گرفته است و این بررسی نشان میدهد که قوامی رازی در ایجاد روابط بینامتنی مختلف مضمونی، واژگانی، سبکی و گزارهای با خطبه چنان استادانه و ماهرانه عمل کرده است که عواطف هر خوانندهای را برمیانگیزد و او را به تأمل وامیدارد. وی در اشعار خود آشکارا بر نعمت شیعۀ دوازده امامی بودن خویش مباهات میکند و اشعارش نشان از آن دارد که وی آنها را برای نظام بخشیدن به جریانات و تغییر و تحول سیاسی و اعتقادی در تاریخ و مردم زمان خویش و دیگر زمانها سروده است.
Since the event of Ghadir and the proclamation of the guardianship of Imam Ali (as) and his children is one of the most important events in the history of Islam, and according to the explicit prophetic text, speaking, writing and composing about it is obligatory for everyone and at all times; Therefore, many poets, including Persian-speaking poets, have written poems about this event in order to convey Ghadir’s message, and the principles of the culture of orbital province awakening seeking justice and fighting oppression and tyranny.the boundless sea has taken away the luggage Therefore, the main issue of this research is the answer to the question that Ghavami Razi, a sixth century Shiite poet in composing his Ghadiriyya,in what levels of intertextual relations according to the components and foundations of stability literature in absent text; That is, Ghadir’s sermon was considered and used. This research has been done by qualitative-thematic analysis method and this study shows that Ghavami Razi has acted so masterfully and skillfully in creating various intertextual, lexical, stylistic and propositional intertextual relations with the sermon that it arouses the emotions of each reader and Contemplation and hope. In his poems, he explicitly boasts of the blessing of being a Shiite of the Twelve Imams, and his poems show that he composed them to systematize the currents an political and doctrinal changes in the history and people of his time and other times.