Abstract:
اختلال اضطراب اجتماعی از اختلالات اضطرابی فراگیر است و ترس از ارزیابی منفی موثرترین شناختهای ناکارآمد در شکلگیری اضطراب اجتماعی است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش ترس از ارزیابی منفی در اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع (پیشآزمون- پسآزمون) با گروه کنترل بود. به همین منظور 60 آزمودنی زن بر اساس مصاحبه تشخیصی ساختار یافته DSM-5 انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (20 نفر) شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (20) و گروه کنترل (20 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN) و فرم کوتاه پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (BFNE-S) استفاده شد. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشانگر آن بود که بین دو گروه مداخلهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و گروه کنترل در تفاضل نمره های پیشآزمون- پسآزمون ترس از ارزیابی منفی تفاوت معنی داری وجود دارد (P < 0/01). در مجموع نتایج این مطالعه نشان میدهد که روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی هر دو بر روی کاهش ترس از ارزیابی منفی در نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی دانشجویان تاثیر دارند. بطور کلی روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی میزان ترس از ارزیابی منفی را کاهش میدهد
Social anxiety disorder is a kind of chronic and general anxiety disorders and fear of negative evaluation is one of the effective cognitive dysfunctions in the formation of social anxiety. The purpose of this research was to study the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) and mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) on anxiety sensitivity in social anxiety clinical syndrome. The method of present study was semi-experimental (pre-test __ post-test) with control group. Therefore, 60 female subjects were selected based on structured diagnostic interview of DSM-5 and targeted sampling method assigned to two groups: acceptance and commitment therapy (N=20), cognitive therapy based on mind-fullness (N=20) and control group (N=20). The Social Phobia Inventory (SPIN) and Brief Form of Negative Evaluation Scale fear questionnaire (BFNE-S) were assessed for gathering data. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the results. The results indicated that there was a significant difference between the two groups of interventional therapy based on acceptance and cognitive therapy based on mindfulness and control group in the difference between the pre-test and post-test scores of fear of negative evaluation (P < 0/01). Overall, the results of this study indicated that both the method of treatment based on acceptance and commitment and mindfulness-based cognitive therapy had an effect upon reducing anxiety sensitivity in clinical syndrome of university students' social anxiety.
Machine summary:
بر اين اساس و با توجه به سن شيوع دانشجويان ، گروهي هستند که اضطراب را تجربه مي کنند و در چند دهه 1 1- Social Anxiety Disorder 2- Social Phobia 3- Generalized 4- Severe fear 5- American Psychiatric Association 6- Craske, Niles, Burklund, Wolitzky, Taylor 7- Bögels, Rijsemus, De Jong 8- Rapee, Heimberg 9- American Psychiatric Association 10- Reghuram, Mathias 11- Stein, Stein 12- Karlsen, Clench-Aas, Roy, Raanaas 13- Sadock, Sadock گذشته ، مطالعات متعددي درباره اضطراب دانشجويان انجام شده است (ديربي، توماس ، هانتينگتون ، لاوسون ، نووتني، و همکاران ١، ٢٠٠٦).
) به منظور ايجاد يک خودانگاره 1- Dyrbye, Thomas, Huntington, Lawson, Novotny, Sloan 2- Leta 3- Salina, Ng, Gill, Chin 4- Rosal, Ockene, Ockene, Barrett, Ma, Hebert 5- McCraty 6- Strahan 7- Beard, Amir 8- Clark & Wells تحريف شده از خودشان استفاده کنند، بعلاوه آن ها به اين باور مي رسند که ديگران نيز آن ها را به همين شيوه ديده و همين امر منجر به ارزيابي منفي آن ها از خودشان شده و به دنبال آن رفتارهاي اجتنابي ظريفي آشکار مي گردد.
براي مثال کارايي اين روش درماني در مورد اختلالاتي مانند افسردگي، سايکوزها، سو مصرف و وابستگي به 1 1- Hayes, Levin, Plumb-Vilardaga, Villate, Pistorello 2- Acceptance based Models 3- Based Cognitive Therapy Mindfulness 4- Segal, Williams, Teasdale 5- Metacognitive 6- Wells 7 -Acceptance and Commitment Therapy 8- Hayes 9- Psychological Acceptance 10- Psychological Awareness 11- Cognitive Diffusion 12- Committed Action مواد، فرسودگي شغلي و درد مزمن مشخص شده است (هيز، ٢٠٠٤).