Abstract:
وجود احادیث جعلی در بین روایات رسول خدا۹ و ائمههدی: واقعیتی غیر قابل انکار است. در این نوشتار دربارۀ آغاز جعل حدیث، کیفیت حدیث جعلی، معیار بازشناسی روایات ساختگی عمدی از غیر عمدی و وجود روایات جعلی در کتب معتبر حدیثی پرسشهایی طرح شده است و پاسخی شایسته یافته است. دستاورد مقالۀ حاضر آن است که روایات جعلی عمدی در بین روایات شیعه و سنی قبل از تدوین کتب حدیثی فراوان بوده است ولی فقها و محدثان با راهنمایی اهل بیت: روایات جعلی را از میراث حدیثی پاکسازی کرده اند و از این رو دانشمندان شیعی از توصیف روایت جعلی در کتب معتبر شیعی - جز در مواردی قطعی ـ باید پرهیز کنند.
For long the exegetes have made serious attempts to divide the Qur’anic verses into Makki (Meccan) and Madani (Medinan). This approach to the Qur’an can be applied to the Prophetic hadiths, as well. It may be followed by such advantages as recognition of the abrogating and the abrogated (al-nasikh wa al-mansukh) among the traditions, understanding the date of legislation, and achievement of the wisdom behind it, familiarity with the method of the (Islamic) call and its phases, the exact recognition of the Prophets’ life story and conduct (sirah) as well as a better understanding of the Qur’an. A historical survey on Mecca and Medina during the Prophetic Age indicates that the Makki hadiths compared with the Madani ones are fewer in number. Taking advantage of such tools as existence of a temporal condition in the hadith, attention to the first narrators and the addressees, as well as the content of the traditions, one can classify most of the Prophetic hadiths temporally. What is propounded in this study includes: a definition of the terms Makki and Madani in traditions, advantages and characteristics of this classification, the reason for fewness of Makki traditions and finally, an explanation of the most important criteria for Makki and Madani traditions along with mentioning their instances.