Abstract:
در سالهای اخیر مقوله آموزش و پرورش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشهای این عرصه، درصدد ارائه اصول طراحی بهینه در فضاهای آموزشی هستند تا آموزش محیط- محور، اجتماع- محور و دانش آموز- محور (به منزلۀ دستاورد آموزش و پرورش نوین) جایگزین آموزش معلم- محور شود. به این منظور از طریق روش تحقیق ترکیبی، شامل روش چیدمان فضایی و استدلال منطقی سه گونه محیط تعلیم و تربیت رایج در گذر زمان تحلیل شدند. در گونه اول دو مدرسه خطی البرز و فیروز بهرام، در گونۀ دوم، مدرسههای درونگرای خان شیراز و غیاثیه خرگرد و در گونه سوم، مسجد مدرسههای آقابزرگ کاشان و صالحیه قزوین برای مقایسه انتخاب شدند. از این رو ارتباط کلاس و فضای بیرونی، دسترسی، عرصه بندی بصری و فیزیکی، انعطافپذیری و خوانایی فضای آموزشی با تحلیل گراف نمایانی، گاممتریک و گامپیمایشی (عمق قابل پیمایش) در روش چیدمان فضایی سنجش و سپس به تحلیل تعامل فضای آموزشی (کلاس) و فضای بیرون از طریق مدلهای ارتباط فضایی راش، گروتر، مظفر و میرمرادی اقدام شده است. تناسبات حیاط در نمونههای مطالعاتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای مقاله حاضر به صورت ارائه دو الگوی پیکرهبندی فضایی در بناهای آموزشی آینده مطرح شد. هدف این مدلها، رعایت اکثر نقاط قوت چیدمانی در بناهای آموزشی معاصر و سنتی بوده و سعی شده است که با تمرکز بر محیط پیرامون دانشآموزان، مجموعهای خوانا، دسترسپذیر، طبیعتگرا، فضاهای انعطافپذیر و عرصهبندی بصری و فیزیکی ایدهآل را برای کلاس فراهم آورد.
Recent research in education are focused on optimal designs for educational spaces in order to make them compatible with the contemporary socio-environmentally friendly concept of education. Accordingly, three major types of educational spaces are defined: linear (like Alborz and Firooz Bahram), introspective (such as Khan School in Shiraz and Khargerd Ghiasieh School), and religious (the likes of Agha Bozorg in Kashan and Salehiyeh in Qazvin). In comparing these three types of spaces, the relationship between classroom and external space, accessibility, physical and visual configuration, flexibility, and compatibility of educational space with the features of the special arrangement were measured and then analyzed in terms of the interaction between classroom and external space using appropriate models. The results have led to two models for special configuration in educational buildings in the future. The main feature of these models has been the maintenance of the strengths of both traditional and contemporary buildings in order to provide students with a flexible, accessible, nature-oriented, and visually appropriate environment.