Abstract:
این پژوهش در بارۀ « بررسی بازتاب شرم و حیا در هفت اورنگ عبد الرحمن جامی» است. حیا در اخلاق و عرفان اسلامی و در تفکّر و فرهنگ ایرانیان، جایگاه مهمّی دارد؛ همچنین در تکوین و رشد شخصیت افراد و تربیت روح و روان آنان نقش کلیدی دارد.از دیدگاه جامی شرم و حیا، بهترین زیور و آرایه زنان و مردان است و جامی آن را گلگونة زنان می داند.در اشعار او، حیا با بسیاری از فضایل و مکارم اخلاق مرتبط است و وجود آن در درون افراد، عزّت، کرامت، عفت، غیرت، وفا، صبر، وقار و جز آن را سبب می گردد. همچنین علاوه بر جنبه بازدارندگی، وادارنده و انگیزانندۀ نیکیهاست؛ دیگر اینکه از ویژگیهای ذاتی انسان است و با تغییرات فرهنگی، تغییر نمیکند. حیا با عشق منافاتی ندارد، بلکه رشد دهنده و پاک کننده عشق از هوس است و حرمت عاشق و معشوق را پاسداری میکند. حیا، اصلاح کنندة رفتار ما در برابر خدا، خانواده و اجتماع است.همچنین در این مقاله مباحثی مانند: ستایش شرم وحیا در اشعار جامی، ارتباط حیا با صبر،زیبایی، حجاب و غیرت در اشعار جامی بررسی شده است.
AbstractAbstractUnderstanding each story requires the knowledge of its sources and pre-texts. Recognition and deep reception of the stories of Shahname will not be possible without knowing the pre-texts and intertextual relations between the stories of Shahname. The present research, which is based on a qualitative method with a descriptive-analytic approach, deals with the story of Jarireh in Shahname and related narratives. Research on this hypothesis is based on the fact that, at the stages of passage of mythological characters into the epic world, the great goddess of water and earth, and Peria in the ancient age, due to factors such as "the displacement of mythology" and "the diminution of the superficiality" Lose their qualities, and to the board of Jarireh in the Shahname. Characteristics such as: Bluring the character of her in Shahname, beauty, superhuman acts and lover, Fertility and eventually her disappearance, regulates this notion.Keyword: intertextuality, Jarireh,Siavash, Shahname, Peria, great Goddess.