Abstract:
زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، از شایعترین اختلالهای کودکان است که سازگاری کلی زندگی را مختل میکند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی درمانی گروهی و نقاشی درمانی بر اضطراب و حرمت خود دانش آموزان پسر با اخت الل نارسایی توجه/ بیش فعالی در مقطع ابتدایی انجام شده است.
روش: پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی بود که به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان با اخت الل نارسایی توجه/ بیش فعالی نواحی ۱ و ۲ سنندج در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بود که در ۳ گروه ۱۵ نفری قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه یکم، یک دوره ۱۰ جلسه ای به صورت ۲ جلسه در هفته تحت مداخله بازی درمانی گروهی قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه دوم نیز ۱۰ جلسه تحت مداخله نقاشی درمانی قرار گرفتند، در حالی که آزمودنیهای گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در این پژوهش برای گردآ وری دادهها از پرسشنامه حرمت خود کوپراسمیت) ۱۹۶۷ (و پرسشنامه اضطراب اسپنس نسخه ی کودکان( ۱۹۹۹) استفاده شد. برای تحلیل دادهها، تحلیل کوواریانس تک متغیری به کار رفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که که بازی درمانی گروهی نسبت به نقاشی درمانی، تاثیر بیشتری در کاهش اضطراب دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی دارد. همچنین یافتهها نشان داد، بازی درمانی گروهی بر افزایش حرمت خود موثر بود، اما نقاشی درمانی تاثیری نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان از بازی درمانی گروهی و نقاشی درمانی در جهت کاهش اضطراب و افزایش حرمت خود دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به عنوان یک روش درمانی استفاده کرد.
Background & Purpose: Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common
disorders in children that disrupts the overall adjustment of life. The aim of this study was to compare the
effectiveness of group play therapy and painting therapy on anxiety and self-esteem of students with
ADHD.
Method: The research was an applied research that was conducted by quasi-experimental method with a
pre-test -post-test design with a control group. The statistical population included students with ADHD in
educational Districts 1 and 2 of Sanandaj in the academic year of 2019-2020, who were divided into 3 groups
of 15 people. The subjects in the first group underwent group play therapy intervention, for a period of 10
sessions. The subjects of the second group also underwent 10 sessions of painting therapy intervention, while
the subjects of the control group did not receive any intervention. In this study, Self-esteem Questionnaire
(Coopersmith, 1967) and Spence Anxiety Questionnaire (1999) were used to collect data. Univariate
analysis of covariance was used to analyze the data.
Results: The results showed that group play therapy had a more effect on reducing anxiety in primary
school male students with ADHD than painting-therapy. The findings also showed that group play therapy
was effective in increasing self-esteem, but painting therapy was not effective.
Conclusion: According to the obtained results, group play therapy and painting therapy can be used as a
treatment method to reduce anxiety and increase self-esteem of primary students with ADHD.