Abstract:
زمینه و هدف: مشکلات هیجانی-رفتاری به شرایطی اشاره دارند که پاسخهای هیجانی و رفتاری فرد در مدرسه با هنجارهای سنی، قومی و فرهنگی متناسب نبوده و زمینه ناسازگاریهای اجتماعی، خودمراقبتی ضعیف و شکست در تحصیل و همچنین اختلالهای روانی دوران بزررگسالی را فراهم میسازند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر سطح همدلی و اشتیاق به مدرسه در دانش آموزان مقطع ابتدایی با مشکلات هیجانی-رفتاری انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر ما کو به تعداد ۶۱۰۲ نفر بود. نمونه آماری شامل ۳۰ نفر از دانش آموزان بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایدهی شدند. شرکت کنندگان در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامههای همدلی پایه و اشتیاق به مدرسه را تکمیل کردند. آزمودنیهای گروه آزمایشی طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای تحت آموزش خودتنظیمی هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل در معرض متغیر مستقل قرار نگرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری در برنامه spss انجام شد.
یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش خودتنظیمی هیجانی منجر به تفاوت معنا دار بین گروهها در سطح همدلی F=۱۱/۰۹، P< ۰/۰۰۱ و اشتیاق به مدرسه ۰۰۱ / F=۱۲/۱۱، P< ۰ دانش آموزان شده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافتهها میتوان مطرح ساخت که آموزش خودتنظیمی هیجانی مداخله موثری برای بهبود همدلی عاطفی و شناختی (و اشتیاق به مدرسه) رفتاری، هیجانی و شناختی دانش آموزان دارای مشکلات هیجانی-رفتاری در گروه آزمایشی است.
Background and Aim: Emotional-Behavioral Problems refers to situations in which a person’s emotional
and behavioral responses in school are not compatible with age, ethnic, and cultural norms and provide
necessary conditions for social maladaptation, poor self-care, and failure in education, as well as mental
disorders in adulthood. The present study was conducted to determine the effectiveness of emotional
self-regulation training on empathy level and school engagement in elementary school students with
behavioral- emotional problems.
Method: This research was a quasi-experimental study with pre-test-post-test design and control
group. The statistical population of the study included all 10102 female elementary school students in
Mako. The statistical sample consisted of 30 students who were selected by purposive sampling method
and randomly assigned to experimental and control groups. Participants completed the basic empathy
questionnaire (BES) and school enthusiasm (SES) questionnaires: pre-test and post-test. The subjects
in the experimental group underwent emotional self-regulation training in 8 sessions of 90 minutes and the
control group was not exposed to the independent variable. Data analysis was performed using multivariate
analysis of covariance in SPSS program
Results: Data analysis showed that emotional self-regulation training led to significant differences between
groups in the level of empathy (P
Conclusion: According to the findings, it can be concluded that emotional self-regulation training is an
effective intervention to improve empathy (emotional and cognitive) and school engagement (behavioral,
emotional and cognitive) students with emotional-behavioral problems