Abstract:
نهادگرایی رویکردی میانرشتهای است که از دانشهایی مانند روانشناسی، جامعهشناسی، مردمشناسی و حقوق استفاده میکند تا رفتار عاملان اقتصادی را فهم کند و مفروضات دقیقتری برای وصف رفتار آنان ایجاد کند. هدف از پژوهش حاضر، بسط مبانی و تبیین اهمیت نقش محوری نهادها و رویکرد نهادگرایی بر توسعه اقتصادی و بهبود حرفه حسابداری است. این پژوهش از لحاظ روش، مروری و به ارزیابی پژوهشهایی که در گذشته انجام شده میپردازد.. بر اساس پژوهشهای پیشین میتوان نتیجه گرفت که نهادگرایان جدید، ضمن نقد نظریات نئوکلاسیک، سعی در توسعه و ارائه یک تئوری توسعه مبتنی بر سازمان و تغییر و تحول نهادی با هدف ارتقا و ترویج رشد اقتصادی نمودند. همچنین شواهد موید این مطلب است که ایدئولوژی به عنوان بخشی غیرقابل مشاهده و ایدهآل از نظم نهادی، افراد در نهادها را قادر میسازد تا الگوهای رفتاری سازگار را انتخاب کنند. مضافا، نهادها در توسعه حسابداری اجتماعی و زیست محیطی نقش مهمی را ایفا میکنند.
Institutionalism is an interdisciplinary approach that uses sciences such as psychology, sociology, anthropology, and law to understand the behavior of economic agents and to make more precise assumptions to describe their behavior. The purpose of this study is to expand the principles and explain the importance of the central role of institutions and institutional approach to economic development and improving the accounting profession. In terms of methodology, this study reviews and evaluates research done in the past. Based on previous research, it can be concluded that new institutionalists, while criticizing neoclassical theories, try to develop and present a theory of development based on organization and change. And institutional transformation aimed at promoting and promoting economic growth. There is also evidence that ideology, as an invisible and ideal part of the institutional order, enables individuals in institutions to choose consistent patterns of behavior. In addition, institutions play an important role in the development of social and environmental accounting.
Machine summary:
(1388 توجه به قابليت اجرا: مکتب نهادگرايي مي خواهد نظريه اي را ارائه دهد که قابليت اجرايي بالايي داشته باشد، بنابراين ، از فروض انتزاعي و ايده ال مانند عقل ناب ، حس خيرخواهي ، هزينه معاملاتي صفر و مانند آن خودداري مي کند و اگر به 21 علت وجود اطلاعات ناقص و به دنبال آن هزينه معاملاتي بر وجود دولت به عنوان نظام قانوني ضامن اجراي قراردادها تاکيد دارد؛ به اين معني نيست که حتما دولت در اقتصاد کارا عمل مي کند، بلکه به اين دليل است که امکان دارد نتوان هيچ شيوه ديگري را طراحي کرد که منفعت خالص حاصل شده را بيشتر کند (ويليامسون ، ٢٠٠٠).
Dissemination and institutionalization of public sector accounting reforms in less developed countries: A comparative study of the Nepalese and Sri Lankan central governments.
(2005), “An institutional perspective of accountants’ new roles – the interplay of contradictions and praxis”, European Accounting Review, Vol. 14 No. 4.
(1998) “The New Institutional Economics”; American Economic Review, Vol: 88, PP: 72-4.
Institutionalist Economics Old and New. Journal of Institutional and Theoretical.
Rationality, institutionalism and accounting change: Understanding a performance management system within an Australian public sector entity.
Public Accounts Committees, New Public Management, and Institutionalism: A Case Study.
C. (1995), The New Institutional Economics and Third World Development, In Hunter J & C, Lewis, Eds.
The old and the new institutionalism: can bridge be built?, Journal of economic Issues, Vol. 29.