Abstract:
زمینه و هدف: «رسایل الاعجاز» یا «اعجاز خسروی»، اثر ارزشمند امیرخسرو دهلوی است که در اوایل قرن هشتم ه.ش در حوزۀ کتابت و انشا به نگارش درآمده است. با توجّه به اینکه تاکنون در کشور ما تصحیح منقّحی از این اثر صورت نگرفته است و نیز با توجّه به اهمّیّت و جایگاه این اثر در حوزۀ آثار ادبی نثر مصنوع، و کمتوجّهی محقّقان به این اثر گرانبها، نویسندگان بر آن شدند مختصّات سبکی اثر را بر مبنای سبکشناسی لایهای مورد پژوهش قرار دهند. بدلیل گستردگی موضوع، در پژوهش حاضر، تحلیل سه سطح آوایی، بلاغی و ایدئولوژیک مطرح شده است.
روش مطالعه: این پژوهش، به روش تحلیلی ـ توصیفی صورت گرفته است.
یافتهها: براساس یافتههای این پژوهش، برجستهترین مختصّات سبکی اثر در سطح آوایی، کاربرد فراوان سجع و جناس، ترصیع و موازنه و اقسام تکرار است که زیبایی و هماهنگی کلام را ازلحاظ روابط آوایی افزون کرده است. بارزترین ویژگی سبکی اعجاز خسروی در حوزۀ بلاغی را میتوان رعایت تناسب و انسجام متنی نام برد. اقسام ایهام، اعمّ از ایهام تناسب، ایهام تضادّ و ایهام ترجمه یا به تعبیر امیر خسرو، «ترجمهاللّفظ» و ضمناللّفظ را در واقع میتوان از مصادیق انسجام واژگانی بحساب آورد.
نتیجهگیری: مولّف رسایلالاعجاز سبک نویسندگی منحصربفردی در این اثر از خویش بروز داده است که اساس آن بر رعایت تناسب و انسجام است. کاربرد مصادیق انسجام و پیوستگی مانند اقسام ایهام، همچنین، ابداع صنایع جدیدی در این حوزه، نظیر «ترجمهاللّفظ» و «ضمناللّفظ» توسّط امیرخسرو و وفورکاربرد آنها میتواند بیانگر اهمّیّت رعایت تناسب میان اجزای متن، برای وی باشد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: “Rasael al-Ijaz” or “Ijaz Khosravi” is a valuable work of Amir Khosrow Dehlavi, which was written in the early eighth century in the field of writing and composition. Considering that no revised correction of this work has been made in our country so far and also considering the importance and position of this work in the field of literary works of technical prose, on the part of the researchers' lack of attention to this precious work, the authors decided that Research the stylistics of the work based on layered stylistics. Due to the breadth of the subject, in the present study, the analysis of three levels of phonetic, rhetorical and ideological has been proposed.
METHODOLOGY: This research has been done by analytical-descriptive method.
FINDINGS: Based on the findings of this study, the most prominent stylistic coordinates of the work at the phonetic level are abundant application of rhyme and paronomasia, acrostic and parallelism, repetition types (alliteration and assonance) that have increased the beauty and harmony of speech in terms of phonetic relations. The most prominent Stylistic features of “ejaz Khosravi” in the field of rhetoric can be called the observance of textual appropriateness and coherence. Types of ambiguity, including the ambiguity of proportionality, the ambiguity of contradiction, and the ambiguity of translation, or in the words of Amir Khosrow, " tarjomat-al-lafz " and “zemn –al- lafz”, can in fact be considered as examples of lexical coherence in several places in his book.
CONCLUSION: Therefore, it can be concluded that the author of “Rasael al-Ijaz” has expressed a unique writing style in this work, which is based on the observance of appropriateness and coherence. The use of examples of coherence and continuity such as types of ambiguity, as well as the invention of new figurative of device in this field, such as "tarjomat-al-lafz " and "zemn-al-lafz" by Amir Khosrow and their abundant use, can indicate the importance of proportionality between the components of the text.
Machine summary:
يافته ها: براساس يافته هاي اين پژوهش ، برجسته ترين مختصّات سبکي اثر در سطح آوايي، کاربرد فراوان سجع و جناس ، ترصيع و موازنه و اقسام تکرار است که زيبايي و هماهنگي کلام را ازلحاظ روابط آوايي افزون کرده است .
در سالهاي اخير، رويکردهاي متعدّدي در سبک شناسي معرّفي شده است و نظرّيات مختلفي بويژه توسّط محقّقان اروپايي مطرح شده که هرکدام از منظر خاصّي به سبک شناسي توجّه کرده اند؛ امّا امتياز برجستۀ روش سبک شناسي لايه اي، جامع بودن آن است ؛ به عبارت ديگر، در اين روش ، سبک شناس «از کوچکترين سازه هاي زبان يعني آواها آغاز ميکند و تا واژه ها و انواع و کيفيّت کاربرد آنها و تعابير و ترکيبات ، همچنين نحو و ساختار جمله ها و بلاغت و کاربرد انديشه و ايدئولوژي هنرمند به تجزيه و تحليل ميپردازد و درنهايت ، از مجموع کلّيّت ساختاري اثر، به اهداف هنري سخنور پي ميبرد» (محمّدي افشار و شايان مهر، ١٣٩٦).
در ميان اين آثار، ميتوان از نوشته هاي زير نام برد: پايان نامۀ کارشناسي ارشد آذر صوابي اصفهاني در دانشگاه پيام نور تهران با عنوان «تصحيح انتقادي اعجاز خسروي اميرخسرو دهلوي» که تنها به تصحيح رسالۀ پنجم اين اثر پرداخته است .
Introducing the authors Maryam Afzali: PhD student in Persian language and literature, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
afzali٣٣٣٣) Ahmad Amiri Khorasani: Professor, Department of Persian Language and Literature, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
ir) Mohammad Sadegh Basiri: Professor, Department of Persian Language and Literature, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.