Abstract:
تصاویر خدا حاصل تلاشهای ذهن بشر برای شناخت بهتر وجودی رازناک و قدسی است. یکی از این تصاویر برجستۀ خدا در گسترۀ تخیّل نامحدود بشر، «خدای کشاورز» است که از آن میتوانیم تحت عنوان کنشگری خداوند در باب کشاورزی یاد کنیم. این تصویر، در بطن تصاویر قلمرو روییدنیها، جنبهای از کنش و عملکرد خدا را در خلقت عینی و ملموس میکند. کنشگری خدا در حوزة کشاورزی، در متونی که محمل تصویرسازی برای خدا هستند، علیرغم حضور پویایی که دارد، تحولات و دگرگونیهای چندی را پشت سر گذاشته است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تحلیل بوطیقای استعاره، این تصویر را در اساطیر، متون مقدس و عرفان بررسی کردهاست. در اساطیر، آفرینش خدا در عملکرد الهه باروری و ایزد میرای گیاهی در قالب چرخش فصول تبیین میشود. در متون مقدس این کنش به اهورامزدا، یهوه، خدای پدر و الله متناسب با بافت حاکم بر هر متن واگذار میشود و در عرفان هم این کنش به شکلی متنوع و جامع با محوریت انسان، به تصویر کشیده میشود. نتایج بررسی نشان داد که این تصویر، سیری چرخشی را از طبیعت بیرون به طبیعت درون انسان و از طبیعت عینی به طبیعت انتزاعی پیموده است. همچنین گسترش دامنۀ اختیار و سیطرۀ خدا بر جهان و انسان از مواردی است که در دگردیسی این تصویر به چشم میخورد.
Images of God are the result of the efforts of the human mind to understand better the mysterious and sacred existence.One of the most prominent images of God in the infinite range of human imagination is the "God of the Farmer" from whom we can call God's action in agriculture. This image, inside of the images of the realm of herbages makes the aspect of God's action in creation objective and tangible.God's activity in agriculture in texts that contain images for God, despite its dynamic presence, has undergone several changes. The present article has been reviewed this image in mythology, sacred texts and mysticism with a descriptive-analytical method and with the approach of metaphorical analysis. In mythology, the creation of God in the work of the goddess of fertility and the god of plant death is explained in the form of the rotation of seasons. In the sacred texts, this action is assigned to Ahuramazda, Yahweh, the God of the Father and Allah, in accordance with the context of each text, and in mysticism, this action is depicted in a diverse and comprehensive way with human focus.The results of the study showed; this image has passed a rotational journey from nature outside to nature within man and from objective nature to nature. In addition, the expansion of God's authority and dominion over the world and man is one of the things that can be seen in the transformation of this image.
Machine summary:
از جمله قلمروهاي تصويري که براي عينيت بخشيدن به مفهوم خدا بـه کـار رفتـه و عرصة تخيل فعال انسان قرار گرفته است ، قلمرو گياهان و روييدني ها اسـت .
در اين نوشتار ما بر روي نگاشت استعاري٣ «خدا، کشاورز است »، که به نوبة خود تصويري شخصي شده از خداست ، تمرکز مي کنيم تا از رهگذر شباهت ها و مطابقت هاي موجود در نظرية استعاره که به آن تنـاظر٤ گفتـه مـي شـود، بـه بررسـي قلمروهاي مفهومي و دگرديسي آنها بپردازيم .
دمتـر و پرسـفونه بـه همـراه خورشيد و پلوتو که خداي دنياي زير زمين است ، در اين رويش سالانة طبيعت مشارکت دارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) عرفان اسلامي ، معارف: الله ؛ رويانندٔە عالم و نشانندٔە بذر روح در زمين کالبد اگرچه قلمرو روييدني ها قلمروي پويا در ذهن ، زبان و نوشتار انسان بعد از اسـطوره و کتب مقدس است ، با وجود اين ، حضور آن وقتي برجسـته و قابـل توجـه اسـت کـه بـه تصوير مرکزي جهان ذهن يک فرد تبـديل شـود.
اگـر در اسطوره، الهة باروري و ايزد نباتي ، تنها وظيفة روياندن عالم گياهان را عهدهدار بودند، در اين جا مي بينيم که در راستاي انتزاعي تر شدن تصاوير، سراسر هستي به صورت گياهـان تصوير مي شود که الله در مقام باغبان، آنرا رويانده است .
زمين و طبيعتـي کـه در اساطير، خالق خدايان گياهي است ؛ در سير به سوي کتب مقدس و عرفـان، بـه طبيعـت مخلوق خدا بدل مي شود و تحت کشاورزي کامل خدا قرار مي گيرند.