Abstract:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر عملکردهای توجه و آگاهی واج شناختی دانش آموزان نارساخوان بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1400-1399بودند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از دانشآموزانی را که به مرکز اختلالات یادگیری شهر تبریز مراجعه کرده بودند، تشکیل دادند. دانشآموزان جهت انجام این پژوهش، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و پس از کسب رضایت از والدین، در این مطالعه شرکت کرده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از آزمون های آگاهی واج شناختی سلیمانی و دستجردی، عملکردهای توجه رازولد و آزمون هوشی وکسلر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای خودنظارتی توجه بر عملکردهای توجه و آگاهی واجشناختی دانشآموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه باعث افزایش عملکردهای توجه و جنبههای واجشناختی میشود. بنابراین توجه به آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه نقش مهمی در بهبود جنبههای خواندن دانشآموزان نارساخوان دارد.
The aim of this study was the effectiveness of teaching self-monitoring strategies of attention on attention functions and phonological awareness of dyslexic students. The research method is applied in terms of purpose and the research design is quasi-experimental and is a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the present study included all male elementary school students in the city of Tabriz who were introduced to the Center for Learning Disabilities in Tabriz in the academic year of 2019-2020 as those with reading and dyslexia learning disorders. The statistical sample of this study consisted of 30 students who referred to the Center for Learning Disabilities in Tabriz. Students were selected by convenience sampling method for this study and after obtaining parental consent, participated in this study and were randomly assigned to two experimental groups (15 people) and control group (15 people). To collect data, Soleimani and Dastjerdi phonological awareness tests, Razold attention functions and Wechsler intelligence test will be used. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that self-monitoring strategies of attention have an effect on students' attention functions and phonological awareness. In fact, teaching self-monitoring strategies increases attention functions and phonological aspects. Therefore, attention to teaching self-monitoring strategies plays an important role in improving the reading aspects of dyslexic students.