Abstract:
سابقه و هدف: محمود بن مسعود بن مصلح معروف به قطب الدین شیرازی دانشمند، طبیب، فیزیکدان، ریاضیدان، مورخ و منجم ایرانی یکی از بزرگترین دانشمند ایرانی، و فیلسوفان صوفی منش میباشد، که در این پژوهش پس از بحث و بررسی زندگانی این دانشمند، به بررسی آثار فاخر وی با تاکید بر آثار پزشکی میپردازیم.
مواد و روشها: روش بکار گرفته شده این پژوهش، در این رساله، روش کتابخانهای و پژوهشی تاریخی (Historical Research) میباشد و نگاهی تاریخ نگارانه و شیوهای است که در علوم انسانی مرسوم میباشد، به نقد و بررسی آثار علامه قطب الدین شیرازی میپردازیم.
نتیجهگیری: در این پژوهش به بررسی عمیق زندگی و نقد آثار با رویکرد پزشکی این حکیم بلند آوازه پرداختیم. به علت آشنایی علامه با مباحث فلسفی، پزشکی، نجوم، ادبیات، تاریخ و علوم قرآنی میتوان نتیجه گرفت که وی جهانبینی میانهروگونهای میان عقلگرایی و تقدیرگرایانهای داشته که این دیدگاه در تمام آثار علمیاش منعکس شده است. که در بسیاری از آثار علما، دانشمندان و مکاتب فلسفی، دینی، ستارهشناسی و طبی بعد از خود انعکاس یافته است.
Background and Purpose: Mahmoud ibn Mas'ud ibn Mosleh, known as Qutb al-Din Shirazi, was an Iranian scientist, physician, physicist, mathematician, historian, and astronomer as well as one of the greatest Iranian scientists and a Sufi philosopher. In this research, after a review and discussion of the life of this scientist his excellent works were examined with an emphasis on his medical works.
Methods and Materials: The desktop and historical research methods were used for this research and thesis, and a historiographical approach commonly used in human sciences was used to criticize and study the works of Allameh Qutb al-Din Shirazi.
Conclusion: In this research, a deep investigation into the life and works of this well-known scholar was carried with a medical approach. Given Allameh’s knowledge of philosophy, medicine, astronomy, literature, history and Quran it could be concluded that he had a moderate worldview that varied between the rationalistic and fatalistic worldviews and was reflected in all of his scientific works. His worldview was also reflected in the works of the succeeding scientists and scholars as well as the philosophical, religious, astronomical, and medical schools.