Abstract:
توسعه و گسترش دامنۀ عملیات اکتشاف و پالایش نفت و افزایش شمار کارگران و مهاجران در شهرهای نوین مسجدسلیمان و آبادان سبب شد تا بهداشت و درمان از سال نخست پیدایش صنعت نفت مورد توجه قرار گیرد. در آبادان، مرکز نوبنیاد درمانی سرپایی (O.P.D) و پس از آن بیمارستان نفت که به بیمارستان شمارۀ ۲ معروف شد، در ابتدا با کادر پزشکی و درمانی بیگانه (انگلیسی و هندی) اداره میشد، اما روند بومیسازی امری ناگزیر بود. برای همین منظور «آموزشگاه پرستاری شرکت نفت انگلیس و ایران» در سال ۱۳۲۰ خورشیدی تأسیس شد که پس از ملی شدن نفت و ارتقای آن به سطح بالاتر آموزشی، به «آموزشگاه عالی پرستاری شرکت ملی نفت ایران» تغییر نام داد. این آموزشگاه، خاستگاه تربیت پرستار و بهیار برای فعالیت در بیمارستان نفت آبادان، طب صنعتی پالایشگاه، درمانگاههای حوزۀ بهداشت و درمان مناطق نفتخیز و دیگر مراکز مورد نیاز بود. در آموزشگاه عالی پرستاری آبادان، موارد نوشتاری و چاپی مختلفی بهعنوان متون درسی استفاده میشد که بسیاری از آنها در قالب کتابچه بودند. یکی از آن موارد، کتابچهای است که در کتابخانۀ بیمارستان نفت آبادان نگهداری میشود.
در این نوشتار با نیمنگاهی بر پیشینه و سالشمار آموزش پرستاری در آبادان و مناطق نفتخیز، سند نویافته از آموزشگاه عالی پرستاری آبادان را تشریح و در پایان، متن کامل آن را بازخوانی میکنیم.
Developing and expanding the scope of oil exploration and refining operations, and increasing number of workers and migrants in the new cities of Masjed-Sulayman and Abadan, caused healthcare to be considered attentively since the first year of the emergence of the oil industry.
In Abadan, the Outpatient Clinical Center (O.P.D) and then the oil hospital, known as Hospital No. 2, initially operated with foreign medical and administrative staffs (English and Hindi), but the process of localization was inevitable.
For this purpose, the School of Nursing of the British-Iran Oil Company was established in 1921, and was renamed to the School (institute) of Nursing of the National Iranian Oil Company after upgrading to a higher educational level and nationalization of the oil industry.
The institute was a center for training Nurses and Practical Nurses (care assistant) for working in Abadan Oil Hospital, refinery industrial medicine, health clinics in oil and gas fields and other centers.
In Abadan Nursing School, various text and printed materials were used as textbooks, many of which were in the form of a booklet. One of these cases is a booklet held in the library of Abadan Oil Hospital.
In this essay, with a brief look at the history and timeline of nursing education in Abadan and oil-rich regions, we present a new document from Abadan Nursing School and reread the full text in the end.