Abstract:
سابقه و هدف: انتخاب یک نظام ارزشیابی مناسب یکی از رویکردهای مهم در فرایندهای آموزشی و ارزیابی عملکرد حرفهای دانشجویان است. هدف از این تحقیق ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان دکتری طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به روش «مینیسیایکس» بوده است.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع طرح سری زمانی منقطع با تکرار چندگانۀ مداخله است که در دانشکدۀ طب ایرانی (وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران) انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش ۲۰ نفر از دانشجویان دکتری تخصصی طب ایرانی دوره کارورزی عرصه از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۷ بودند که به روش سرشماری در قالب چهار گروه ۵ نفری وارد مطالعه شدند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی متناسب با نرمافزار SPSS (نسخۀ ۲۴) استفاده شد.
یافتهها: میانگین و انحرافمعیار نمرههای پایانی دانشجویان بهتفکیک گروه متفاوت بود و نمرههای پایانی هر چهار گروه با نمرههای میانترم آنان اختلافی معنادار (۰/۰۵≥ p) داشت. بر اساس اطلاعات بهدستآمده رضایت کلی دانشجویان از ارزیابی به روش مینیسیایکس در گروه اول با میانگین و انحرافمعیار ۰/۰۰ ± ۵/۰۰ گروه دوم با میانگین و انحرافمعیار ۰/۵۴ ±۴/۴۰، گروه سوم با میانگین و انحرافمعیار ۲/۱۹ ±۳/۴۰ و گروه چهارم با میانگین و انحرافمعیار ۰/۸۹ ±۴/۶۰ و در کل با میانگین و انحرافمعیار ۱/۲۶± ۴/۳۵ محاسبه شد. بالاتر بودن این اعداد از میانگین متوسط پرسشنامه رضایت دانشجویان را از آزمون نشان میدهد؛ گروه اول بیشترین رضایت و گروه سوم کمترین رضایت را داشتند. همچنین، رضایت کلی استادان از ارزیابی به روش مینیسیایکس با میانگین و انحرافمعیار ۱/۳۴ ±۵/۱۴ محاسبه شد و چون اعداد بهدستآمده از میانگین متوسط پرسشنامه بالاتر بودند رضایت استادان را نیز از آزمون بیان میکرد.
نتیجهگیری: بهسبب برقراری عدالت آموزشی و کاهش سوگیری ارزیابان به شیوههای سنتی، ارزیابی با این آزمون موجب یادگیری مهارتهای بالینی دانشجویان و افزایش رضایتمندی استادان و بهویژه دانشجویان، از نحوۀ ارزشیابی شد.
Background and Purpose: One of the important activities in the educational process and assessment of student professional performance is proper selection of an evaluation system. The purpose of this study was to evaluate the clinical skills of PhD students in Persian medicine at Iran University of Medical Sciences using the Mini-Clinical Evaluation Exercise method.
Materials and Methods: This Multiple Time-Series study was conducted in four semesters at the Faculty of Persian Medicine of Iran University of Medical Sciences. The study population consisted of PhD students of the faculty of Persian medicine, in position of internship during the years 2016-2018. Samples were entered into the study by census method in four groups of five people. Data were analyzed by SPSS software version 24.
Results: The mean and standard deviation of final scores were different for each group and the final scores of all four groups were significantly different from their midterm scores (p≥0.05). The general satisfaction of students in the first group was calculated as a mean and standard deviation of 5.00±0.000, the second group 4.40±0.548, the third group 3.40±2.191, and the fourth group 4.60±0.894. The mean and standard deviation in general, was 4.35±1.268. Since these numbers are higher than the average of the questionnaire, they show student satisfaction with the test, with the first group having the highest level of satisfaction, and the third group the lowest. In addition, the general satisfaction of the professors with the evaluation was calculated with a mean and standard deviation of 5.14±1.345.
Conclusion: This evaluation method increased learning of clinical skills as well as enhancing the satisfaction of professors and especially students due to creation of educational justice and reduced evaluator bias compared with traditional methods.