Abstract:
زمینه و مقدمه: «حضور خانوادهها در ورزشگاه» مسئلهای است که دیدگاههای مختلفی در خصوص آن
مطرح است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناخت و تحلیل الگوهای نظری حضور خانوادهها بهعنوان
تماشاگر در ورزشگاه انجام شد.
روش: پژوهش کاربردی حاضر با استفاده از روششناسی کیو که یک روش آمیخته (کیفی - کمّی)
است» انجام شد. در مرحلۀ کیفی» پس از مصاحبه با صاحبنظران، مطالعۀ مقالات علمی» گزارشهای
خبری و ... فضای گفتمان شکل گرفت سپس کارتهای کیو تهیه شد و تعداد ۸۸ نفر از میان اهالی فضای
گفتمان به روش نمونه گیری هدفمند برای مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. همچنین دادهها با استفاده از
روش تحلیل خوشهای تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد» چهار الگوی نظری بدین شرح در خصوص حضور خانوادهها در ورزشگاه وجود
دارد: ۱- جلوگیری از هجمههای بینالمللی کاذب علیه کشور؛ ۲- اصلاح فرهنگ تماشاگران» ارتقای
سطح کیفی مسابقات» مشار کت و رضایت اجتماعی زنان؛ ۳- امکان حضور خانوادهها در ورزشگاه مشروط
به فراهم شدن امکانات و زیرساختها؛ ۴- نامناسب بودن محیط ورزشگاهها برای حضور خانوادهها و
سا زگاری نداشتن آن با آموزههای دینی و فرهنگی.
نتیجه گیری: بر اساس الگوهای نظری شناساییشده» سه الگوی نظری بهصورت مشروط با حضور
خانوادهها در ورزشگاه موافق و الگوی نظری چهارم بهطورکلی مخالف حضور خانوادهها در ورزشگاه
است؛ بنابراین پیشنهاد میشود مسئولان قبل از هرگونه تصمیم» به دیدگاههای موجود در این زمینه توجه
داشته باشند.
Background and Introduction: "Presence of families in the stadium" is an issue that has different views; Therefore, the present study aimed to identify and analyze the theoretical models of the presence of families as spectators in the stadium. Method: The present applied research was conducted using Q methodology, which is a mixed method (qualitative-quantitative). In the qualitative stage, after interviewing experts, reading scientific articles, news reports, etc. , a discourse space was formed. Then Q cards were prepared and 88 people from the discourse space were selected by purposive sampling to participate in the research. The data were also analyzed using cluster analysis. Results: The findings showed that there are four theoretical models regarding the presence of families in the stadium: 1- Preventing false international attacks against the country; 2- Improving the culture of spectators, improving the quality level of competitions, participation and social satisfaction of women; 3- The possibility of families attending the stadium, provided that facilities and infrastructure are provided; 4- Inadequate environment of stadiums for the presence of families and its incompatibility with religious and cultural teachings. Conclusion: Based on the identified theoretical models, three theoretical models conditionally agree with the presence of families in the stadium and the fourth theoretical model generally opposes the presence of families in the stadium; Therefore, it is suggested that the officials pay attention to the existing views in this field before making any decision.
Machine summary:
همچنــین بــا بررســی به عمل آمده ، علـی رغـم وجـود دیـدگاه هـای مختلـف در خصـوص حضـور خـانواده هـا در ورزشگاه به عنوان تماشاگر در داخل کشور نیز تاکنون تحقیق جـامعی انجـام نشـده اسـت و بررسی جامعۀ آماری معدود تحقیقات داخل کشور نیز نشان میدهد که جامعۀ آماری آن ها دارای تنوع کافی نیست ؛ بنابراین در این مطالعه سعی شده است دیدگاه افرادی مختلف اعم از روحانیت ، فرماندهان و کارشناسان انتظامی ، استادان گروه جامعه شناسی و مطالعات زنان ، استادان رشته مدیریت سازمان های ورزشی ، مربیان ، ورزشـکاران ، داوران و تماشـاگران کـه هرکدام ویژگیهای شغلی و تجربی خاصی دارند و به نـوعی بـا موضـوع تحقیـق در ارتبـاط هستند، مدنظر قرار گیرد.
در ایـن مطالعـه نیـز بـا در نظـر گـرفتن ابعـاد گونـاگون حضـور خانواده ها به عنوان تماشاگر در ورزشگاه ها و گستردگی دیدگاه ها، نشان میدهد که فضـای گفتمان پژوهش بـه طـور غالـب تحـت تـأثیر دیـدگاه روحانیـت ، فرمانـدهان و کارشناسـان انتظامی، استادان گروه جامعه شناسی و مطالعات زنـان ، فعـالان حقـوق زنـان ، اسـتادان رشـته مدیریت سازمان هـای ورزشـی، مربیـان ، ورزشـکاران داوران و تماشـاگران ورزشـی اسـت ؛ بنابراین تعداد ٨٨ نفـر کـه در ایـن زمینـه از سـابقۀ پژوهشـی یـا اجرایـی و حرفـه ای مناسـب برخوردار بودند، برای مشـارکت در مرتـب سـازی کـارت هـای کیـو بـر روی نمـودار کیـو به صورت هدفمند انتخاب شدند؛ این تعداد بیش از سه و نیم برابر تعـداد گـزاره نمونـه کیـو است .