Abstract:
در متون مقدس، بازگشت مجدد مسیح برای واپسین داوری در دو مرحله انجام خواهدشد. بازگشت اول در آسمان و بازگشت دوم که با نام داوری اخروی شناخته میشود، بر روی زمین رخ میدهد. داوری اخروی یکی از موضوعات مورد توجه هنرمندان مسیحی در دورههای مختلف بودهاست. هیرونیموس بوش(1450-1516م) هلندی و میکلانژ(1475-1564م) ایتالیایی، دو هنرمند شاخص همعصر هستند که به این موضوع پرداختهاند. مسأله این پژوهش بررسی تفاوتها و شباهتهای نگاه بوش و میکلانژ به داوری اخروی با هدف شناخت غایت آفرینندگی در آثار این دو هنرمند است. علت انتخاب این دو اثر، اهمیت تاریخی و شاخص بودن هنرمندان آفریننده آنها در تاریخ هنر است. این پژوهش ماهیت کیفی داشته و در انجام آن از روشهای توصیفی، تحلیلی و تطبیقی استفاده شدهاست. فرضیهی پژوهش آن بوده که موجودیت آثار خلق شده، با ویژگیهای یک دوره تاریخی، یک گروه اجتماعی و یا یک فرد رابطه دارد. سوال پژوهش آن بوده که دو اثر «داوری اخروی» هیرانیموس بوش و میکلانژ چه شباهت و تفاوتهای موضوعی و مضمونی(محتوایی) با هم دارند. بررسیها نشان میدهد وفاداری به روایت رویدادها، بیان همزمان دو مرحلهی داوری و به تصویرکشیدن عناصر موجود در رویداد داوری اخروی، شباهتهای دو اثر هستند. این آثار با رویکردی انسانگرایانه، اما متأثر از دو ریشهی متفاوت تاریخی آفریده شدهاند. بوش در اثر خود، وفاداری به فلسفهی مسیحی قرون وسطایی را با تمرکز بر فرودستی انسان در برابر امر متعالی و بر روی سه لوح چوبی به تصویر کشیده و میکلانژ، تولّد و جریان نوپای انسانمداریِ(اومانیسم) رنسانس را با تمرکز بر محوریّت انسان، و با روایت یک آموزهی مسیحی بوسیلهی تصاویری برگرفته از هنر باستانی یونان، بر دیوار بزرگ محراب کلیسای مشهور سیستین جاودانه کردهاست. از این رو میتوان گفت اثر هیرانیموس بوش، برای خدا آفریده شده است و اثر میکلانژ برای انسان.
The Last Judgment has been one of the topics to which great attention was paid by Christian artists in different eras. The objective of this research is to examine the differences and similarities between perspectives of the two artists of Renaissance, Bosch and Michelangelo, on the Last Judgement. The reason for choosing these two works is the historical importance and significance of the artists who created them in the history of art. This qualitative research has been done with descriptive, analytical, and comparative methods. The research hypothesis was that there is a relation between the existence and substantiality of the created artworks and the characteristics of a historical period, a social group, or an individual. The research questioned the thematic and topical differences and similarities between Michelangelo’s and Bosch's The Last Judgment. The examinations show that loyalty to the narration of events, simultaneous representation of the two stages of judgment, and depicting the elements that exist in the Last Judgment happening are the similarities of the two artworks. These works have been created with a Humanistic approach and yet are influenced by two different historical roots. While being loyal to the religious narrative of the Last Judgment, both artists have depicted the religious text based upon their own personal ideology and worldview, so the eventual theme and message that is proposed in each work have found an utterly personal content. In his work, Bosch has depicted the loyalty to Christian medieval philosophy on three wooden panels by means of focusing on humankind’s lowliness vis-a-vis the Sublime. And, with a focus on the pivotal role of humankind and while narrating a Christian teaching using images that are based upon the art of ancient Greece, Michelangelo has immortalized the birth and the young movement of Renaissance Humanism on the great altar wall of the famous Sistine Chapel. Therefore, it can be said that the work of Hieronymus Bosch is created for God and Michelangelo’s for Humankind.