Abstract:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان از آموزش مجازی در دوران همه گیری کووید 19 انجام شد. روش تحقیق حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. مشارکت کنندگان 21 نفر بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و مصاحبه نیمه ساختاریافته با آنها تا سر حد اشباع نظری ادامه یافت. مصاحبهها به شیوه تحلیل مضمون تحلیل شدند. مضامین فرعی به دست آمده حول دو مضمون اصلی حال و هوای فراگیران (بهره وری کم، فقدان انگیزه، تنگنای زمانی،تجربه، فرصت یادگیری، راحت طلبی، امنیت روانی و استرس) و بستر یادگیری (کیفیت تدریس پایین، فقدان تنوع ابزار آموزشی و فقدان تعامل رودر رو با دانشجویان و دسترسی) برساخته شد. با توجه به مضمونهای فرعی و اصلی برساختی، پیشنهاد میشود مدیران آموزشی دانشگاهها این موارد را در دستور کار قرار دهند و با طراحی روشهایی به منظور رفع نواقص این شیوه، زمینه را برای ارتقای یادگیری و آموزش فراگیران فراهم نمایند.
The aim of this study was to investigate the lived experience of Guilan University students from virtual education during the Covid-19 epidemic. The method of the present study was qualitative descriptive phenomenology. Participants were 21 students who were selected through a purposeful sampling method and semi-structured interviews with them continued to the point of theoretical saturation. Interviews were analyzed using thematic analysis. The sub-themes obtained revolve around the two main themes of learners' mood (low productivity, lack of motivation, time constraints, experience, learning opportunities, comfort-seeking, psychological security, and stress) and learning context (low teaching quality, lack of variety of educational tools and Lack of face-to-face interaction with students and access). According to the main and sub-themes discovered in the research, it is suggested that the educational administrators of universities put these items on the agenda and provide methods to improve the learning and education of learners by designing methods to eliminate the shortcomings of this method.
Machine summary:
ir چکيده Abstract The aim of this study was to investigate the lived تحقيق حاضر با هدف بررسي تجربه زيسته دانشجويان دانشکده ادبيات و experience of Guilan University students from virtual علوم انساني دانشگاه گيلان از آموزش مجازي در دوران همه گيري کوويد education during the Covid-19 epidemic.
آنها عنوان نمودند که استفاده از محتواي الکترونيکي متنوع براي جلوگيري از خستگي و يکنواختي، دسترسي حضوري به استاد در فضاي دانشگاه در کنار تدريس آنلاين ، کم فروشي نکردن استاد، مشارکت دادن دانشجو در فرايند تدريس ، تنوع در روش تدريس و عدم اکتفا به سخنراني صرف و يکطرفه و انگيزه بخشي به دانشجويان از جمله ويژگيهاي اساتيد موفق در دوره هاي تحصيلي مجازي است .
عرب پشت کوهي، زماني مقدم و رجب زاده قطري (١٣٩٨) در تحقيق خود نشان دادند که مقوله انگيزش و بازخورد بين مدرس و فراگير از جمله عوامل اثرگذار بر کارايي آموزش مجازي است و صرفه جويي در وقت ، فرصت هاي جديد يادگيري، ايجاد شرايط براي تکرار مداوم محتواي يادگيري از جمله پيامدهاي اين نوع يادگيري و آموزش است .
براري، رضايي زاده ، خراساني و اعلامي (١٣٩٧) نيز در تحقيق خود به اين نتيجه رسيدند که بازخورد از جمله مهم ترين ويژگي روش هاي آموزشي مجازي است #$ که ميتواند زمينه ساز تعامل و شناسايي و تشخيص مشکلات فرايند يادگيري و ياددهي باشد.