Abstract:
رقابتی بودن و سرعت بالای تولید و بهرهبرداری از دانش در دنیای امروز، چگونگی تبدیل آن به جریان بازده اقتصادی را برای پژوهشگران و سرمایهگذاران به عنوان یکی از چالشهای اصلی سیاستگذاری بدل ساخته است. تجاریسازی علم و فناوری، فعالیتی چندبعدی است، ابعادی نظیر حقوقی، مالی و بازاریابی. لذا مستلزم نگرشی نظاممند است تا ذی نفعان، کارکردها، شرایط محیطی و سایر عوامل تاثیرگذار در فرایند تجاریسازی مورد توجه واقع شود. این مطالعه درصدد است تا با رویکرد فراترکیب، چارچوبی برای تحلیل تجاریسازی علم و فناوری ارائه دهد. از اینرو، روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات فراترکیب است. برای انتخاب مقالهها با جست وجو در پایگاههای معتبر تعداد 47 سندکه درفاصله زمانی 2015-2021 منتشر شده است، به عنوان اسناد مرتبط و معتبر شناسایی و در ادامه نیز با رویکرد فراترکیب، اسناد منتخب بررسی و کدگذاری شدهاند. در نهایت، تحلیل تم منجر به شناسایی سه مقوله، ابعاد تحلیل: مالی، سیاسی، فرهنگی، انسانی، زیرساختها، شبکه و تعاملات، بازیگران: نیروی انسانی متخصص، موسسات آموزش عالی و پژوهشی، نهادهای مالی، کارگزاران فناوری، نهادهای ارئه دهندگان خدمات تخصصی، نهادهای ترویجی، نهادهای تنظیمگر و سیاستگذار و کارکردها: سیاستگذاری و تنظیمگری، کارآفرینی فناورانه، تامین مالی و سرمایهگذاری، رصد و پایش علم و فناوری، تسهیلگری، تحقیق و توسعه و آموزش و توسعه دیپلماسی علم و فناوری شده است.
Competitiveness and high speed of production and utilization of knowledge in today's world, how to turn it into a stream of economic returns for researchers and investors has become one of the main policy challenges. Commercialization of science and technology is a multidimensional activity, with dimensions such as legal, financial and marketing. Therefore, it requires a systematic approach to consider stakeholders, functions, environmental conditions and other factors affecting the commercialization process. This study seeks to provide a framework for the commercialization analysis of science and technology through a systematic review of the field. Therefore, the research method is descriptive-documentary in terms of practical purpose . To select the articles, by searching in valid databases, 47 documents that were published in the period of 2021-2015, were identified as relevant and valid documents, and then the selected documents were reviewed and coded by the meta-combined method. Finally, the analysis The theme leads to the identification of three categories, dimensions of analysis: financial, political, cultural, human, infrastructure, network and interactions, actors: specialized manpower, higher education and research institutions, financial institutions, technology brokers, specialized service providers, extension institutions , Regulatory and policy-making institutions and functions: policy-making and regulation, technological entrepreneurship, financing and investment, science and technology monitoring, facilitation, research and development, and education and development of science and technology diplomacy
Machine summary:
در نهایت ، تحلیل تم منجر به شناسایی سه مقوله ، ابعاد تحلیل : مالی، سیاسی، فرهنگی، انسانی، زیرساخت ها، شبکه و تعاملات ، بازیگران : نیروی انسانی متخصص ، موسسات آموزش عالی و پژوهشی، نهادهای مالی، کارگزاران فناوری، نهادهای ارئه دهندگان خدمات تخصصی، نهادهای ترویجی، نهادهای تنظیم گر و سیاست گذار و کارکردها: سیاستگذاری و تنظیم گری، کارآفرینی فناورانه ، تأمین مالی و سرمایه گذاری، رصد و پایش علم و فناوری، تسهیلگری، تحقیق و توسعه و آموزش و توسعه دیپلماسی علم و فناوری شده است .
بـه همـین ترتیـب ، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به انجام فعالیت های کارآفرینانه روی آورده اند، توزیع آمـوزش ، محدودیت و کاهش بودجه دولتی، رقابت جهانی و تقاضاهای متغیر اقتصاد دانش محور موجب شده است ، موسسات آموزش عالی بیشتر به توسعه اقتصادی و انجـام فعالیـت هـای کارآفرینانـه توجه داشته باشند (گودرزی، حسینی و طبائیان ، ١٣٩٧).
در واقـع این نظریه تلاشی است برای بازنویسی تصویر چارچوب تحلیلی تجاریسازی علم وفنـاوری بـا 1 Stakeholder Theory در نظر گرفتن همه سازمان ها، گروه ها و افرادی که ممکن است تحت تأثیر فعالیت ها و اهداف چارچوب تحلیلی قرار بگیرند (٢٠١٠ ,Freeman).
مسـئله و سـؤال اصـلی پـیش رو شناسـایی و یکپارچه سازی ابعاد و مؤلفه های چارچوب تجاری سازی علـم و فنـاوری بـوده کـه بـه واسـطه ضعف مفهوم سازی این مقوله در ادبیات آکادمیک تلاش گردیـده تـا بـا تحلیـل مفهـومی ایـن مقوله و شناسایی موضوعات اصلی مرتبط با آن بتوان مجموعه ابعاد و بازیگران و کارکردهـا و زیرمجموعه هایشان را به نحو مطلوبی شناسایی، توصـیف و در جهـت شـکل دهـی چـارچوب مؤلفه های تجاریسازی ترکیب نمود.