Abstract:
ظهور شبکههای اجتماعی، بهویژه اینستاگرام با ماهیت تصویری در فضای غیررسمی و جذاب برای زنان، نقش قابل توجهی در ساخت هویت شخصی آنها ایجاد کرده است. ازاینرو، زنان در تلاشاند با فعالیت در این شبکه، هویت و تصویری متمایز و جدید از خود به نمایش بگذارند و آنان بدین طریق در گروههای مختلف احساس تعلق و نقشآفرینی میکنند. تحقیق حاضر با پشتوانه ادبیات مفهومی و نظری موجود در حوزه هویت، با فن مصاحبه نیمه ساختاریافته به گردآوری داده ها پرداخته و با رویکرد کیفی و بهرهگیری از روش زمینه ای اشتراوس و کوربین دادهها را تحلیل کرده است. 30 کاربر فعال اینستاگرامی (زن) با روش نمونه گیری گلوله برفی و هدفمند انتخاب و به شیوه حضوری و آنلاین مورد مصاحبه قرارگرفتهاند. یافتههای بهدستآمده، بیانگر 4 مقوله اصلی شامل «انتخاب نمایش خود در زیست جهانی زنانه»؛ «اینستاگرام، ساحت تعامل با مخاطب تاثیرگذار»؛ «بازسازی معنا و هویتیابی فرایندی» و «بازسازی تعاملات حوزه زندگی خصوصی»، است. مقوله هستهای در این بررسی «هویت نوظهور تلفیقی و فرا مدرن» است که سایر مقولات را درمیگیرد. همچنین در مقوله هویت یابی فرایندی، سه نوع تیپ هویتی پیشین، هویت در مواجهه و هویت پسین با اقتباس از رویکرد نظری شکلگرفته است. مولفهی تیپها، پیشینی محصول چارچوبهای مشخصی چون تحصیل و اشتغال مرسوم در جامعه بوده درحالیکه مولفۀ هویت، در مواجهه ابراز خود دلبخواه نمایشی و هویت پسین، سیالیت و تلفیق است. نتایج نشان میدهد که در اینستاگرام بهواسطه شکل کارکردی و ساختاری آن و تغییر نوع و موضوع علقههای اجتماعی، زنان ایرانی با بازنمایی خودی خلقشده و فرامدرن در قالب تلفیقی از نقشهای زنانۀ سنتی ـ مدرن، هویتی خودانتخابی را تعریف کردهاند که نه افسارگسیخته و آزاد و نه دستوپابستۀ محدودیتهای دنیای واقعی و از پیش تعیینشده است.
Introduction: The change in the nature of social media and the expansion of cyberspace in the field of social networks such as Instagram for cyberspace users, especially women with a visual nature in an informal and attractive space, has played a significant role in building their personal identity and lifestyle. The purpose of this study is to investigate the reason and motivation of the presence of these women, how they communicate and influence their followers and how the process of identifying them changes with their activities as producers and consumers in this new space. The main issue is that female users of the Instagram social network know the nature and what their personal identity is before working on the social network (a priori identity), then their personal identity by being and working in this new Instagram space and time and space communication (identity in Exposure) and how they define the changes and consequences of the process of identifying themselves and other women (posterior identity). Therefore, these women are trying to show their distinctive and attractive identity and image by working in this network and in this way, a sense of belonging and role-playing is created in them in different groups.Method: The present study has collected data with the existing conceptual literature in the field of theoretical approaches to identity, with a qualitative approach and using the underlying method of Strauss and Corbin, and with a semi-structured interview technique. 30 active Instagram users (female) were selected by Snowball sampling method and targeted and interviewed in person and online. Finding: The findings represent four main categories, including "choosing to show oneself in the global female bio", "Instagram, the field of interaction with the influential audience", "reconstruction of meaning and process identification" and "reconstruction of interactions in the field of private life". The core category in this study is "integrated and postmodern emerging identity" that encompasses other categories. Also, in the category of process identification, three types of antique identity types, face-to-face identity and posterior identity have been formed. The component of types is a priori the product of certain frameworks such as education and employment, while the component of identity in the face of voluntary expression and posterior identity is fluidity and change.Results and Conclusion: In general, in order to answer the research questions, the above results show that in most cases, the acquisition of identity for Iranian women users before working on Instagram (former identity) has been through education or employment in the community and less want the opportunity to implement informal identities they have had and traditional female roles, although this identity has sometimes been internalized by gender beliefs and the rules of the family institution. With the proliferation of identity-building resources and the entry of social networks, including Instagram, these women have the opportunity to perform and informally represent arbitrary, created identities that take the form of a combination of traditional (maternal, housekeeping) and modern female roles (identity in confrontation). Over time, from their continuous and daily membership and activity, they have been able to constantly rethink their position and identity in order to strengthen their purpose and agency, and to build their own self, which is only in the form of defined frameworks in a set. It should not be a specific time and on the other hand it should not be free and unrestrained (posterior identity). Also, women who follow themselves should be clearly influenced by this.
Machine summary:
در ايران در طي سال هاي که به ١٣٩٩ منتهي مي شود، بسياري از شبکه ها مثل فيس بوک، تلگرام و توييتر فيلتر شدند؛ عدم فيلتر شدن اينستاگرام باعث شده زنان در اين شبکه حضوري فراگير داشته باشند که اين در جوامع در حال گذاري چون کشور ما که فرهنگ استفاده از فناوري هاي ارتباطي بافاصله نهادينه شده است ؛ بسيار مهم بوده و بايد براي تحقق هر هدف اجتماعي به شناخت کافي از اين فضا برسيم .
از اين رو در تحقيق حاضر بر آنيم تا به اين سوالات پاسخ دهيم : کاربران زن شبکه اجتماعي اينستاگرام ماهيت و چيستي هويت شخصي خود را قبل از فعاليت در شبکه اجتماعي (هويت پيشيني) به چه صورت تعريف مي کنند؟ آنان هويت شخصي خود را با فعاليت در اين فضاي جديد و ارتباطات فرازماني و مکاني به چه صورت بازتعريف و ايجاد مي کنند (هويت در مواجهه )؟ و باعث چه تغييرات و پيامدهايي در فرايند هويت يابي خود و ساير زنان مي شوند(هويت پسيني)؟ چارچوب مفهومي وحساسيت نظري در ادبيات جامعه شناسي ، سه ديدگاه متفاوت در مطالعه ماهيت هويت اعم از فردي ـ اجتماعي به دليل ارتباط مستقيم ميان ابزار و مصنوعات ساخته دست انسان با شکل ساختار اجتماعي و سياست زندگي انسان در هر دوره تاريخ ، مطرح شده است : سنتي، مدرن و پست مدرن .
هسته مرکزي ، هويت نوظهور تلفيقي فرا مدرن پيامدها گسترش عامليت و ايجاد فرصت هاي اکتسابي جديد: زنان کاربر، فعاليت در اينستاگرام و تعاملات با مخاطبين را موجب تقويت اعتمادبه نفس و گسترش عامليت و خودباوري دانسته اند که زندگي واقعي اين افراد را متأثر ساخته و به بيرون از زندگي مجازي آنان تسري يافته است .