Abstract:
زمینه: این پژوهش باهدف بررسی پیش بینی قضاوت و رفتار اخلاقی در دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی عادی و تیزهوش شهرستان گچساران بر اساس ارزش های شخصی - خانوادگی و فراشناخت اخلاقی انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان شهر گچساران بودند که برای انجام پژوهش ۲۰۰ نفر از آن ها به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های دانش فراشناخت اخلاقی استدلال اخلاقی، رفتار اخلاقی و ارزش های شخصی (خانوادگی - شغلی) بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، ضرایب رگرسیون چندگانه و تحلیل رگرسیون چندگانه) استفاده گردید.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که متغیرهای پیش بین (دانش فراشناختی اخلاقی و ارزش های شخصی- خانوادگی) به استثنای ارزش های شغلی، مدل معنی داری برای پیش بینی استدلال اخلاقی دانش آموزان ایجاد کرده اند. هرچند ارزش های شغلی، قضاوت اخلاقی را پیش بینی نکرد. اما متغیرهای پیش بین (دانش فراشناختی اخلاقی و ارزش های شخصی - خانوادگی) مدل معنی داری برای پیش بینی رفتار اخلاقی دانش آموزان ایجاد کرده اند (P≤0/001).
نتیجه گیری: یافته ها حاکی از این است که با توجه به نیاز جامعه به فراگیری و رعایت قضاوت و رفتار اخلاقی، توجه به دانش فراشناخت اخلاقی و ارزش های شخصی - خانوادگی می تواند در این زمینه موثر باشد.
Background
The purpose of this study was to investigate the prediction of moral judgment and ethical behavior in female students of ordinary and gifted schools in Gachsaran city based on personal-familial values and moral meta-cognition.
Method
The research method is descriptive-correlational and in terms of purpose is applied research. The statistical population of this study included all high school students in Gachsaran city. 200 students were selected by multi-stage cluster sampling method. The data collection tool was moral knowledge meta-cognitive knowledge questionnaire, moral reasoning, ethical behavior and personal values (family-job). In order to analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, multiple regression coefficients and multiple regression analysis) were used.
Results
The findings showed that predictive variables (moral meta-cognitive knowledge and personal-family values) , with the exception of job values, created a meaningful model for predicting students' moral reasoning. However, business values did not predict moral judgment. But predictive variables (meta-cognitive knowledge and personal-familial values) have created a meaningful model for predicting students' ethical behavior (P≤0. 001. (
Conclusion
Findings indicate that taking into account the need of society for learning and observing judgment and ethical behavior, attention to the knowledge of meta-cognition and personal-family values can be effective in this regard