Abstract:
ایستگاه راه آهن بنه کوه در انتهای دره حبلهرود و محل ورود رودخانه به دشت
گرمسار واقع شده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و وجود رودخانه دائمی
سکونت و کشاورزی بوده است. لیکن از اوایل قرن چهاردهم شمسی نام روستای ایستگاه
راه آهن بنه کوه با راه آهن سراسری ایران گره خورده وعجین شده است و احداث و
بهره برداری از راه آهن در شهریور سال ۱۳۱۷ رونق و شکوه خاصی به این روستا داده
است.
این روستا به خاطر قرار گرفتن در حاشیه رودخانه حبلهرود. باغات وسیع و سرسبز
آب و هوای نسبتا مطبوع, وجود ایستگاه راه آهن. واقع شدن در مسیر جاده گرمسار به
فیرو زکوه و وجود آثار باستانی و سایر ویژگیهای طبیعی» اجتماعی و اقتصادی از اهمیت
در این مقاله کوشش میشود جنبههای مختلف تاریخی؛ اجتماعی و اقتصادی و
فرهنگی این روستا مورد بررسی و قابلیتهای توسعه آن شناسایی و معرفی گردد.
Machine summary:
ليکن از اوايل قرن چهاردهم شمسي نام روستاي ايسـتگاه راه آهن بنه کوه با راه آهن سراسري ايران گره خـورده و عجـين شـده اسـت و احـداث و بهره برداري از راه آهن در شهريور سال ١٣١٧ رونق و شکوه خاصي بـه ايـن روسـتا داده است .
اين روستا به خاطر قرار گرفتن در حاشيه رودخانه حبله رود، باغات وسـيع و سرسـبز، آب و هواي نسبتا مطبوع ، وجود ايستگاه راه آهن ، واقع شدن در مسير جـاده گرمسـار بـه فيروزکوه و وجود آثار باستاني و ساير ويژگيهاي طبيعي، اجتماعي و اقتصادي از اهميـت خاصي برخوردار است و با توجه به شناسايي اين روسـتا و اطـراف آن بـه عنـوان منطقـه ١.
در ايـن تـاريخ ايسـتگاه هـاي راه آهـن گرمسار و بنه کوه نيز افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفتند و اولين قطار از سـمت بنـدر ترکمن وارد تهران شد (داودي ، ١٣٩٦: ١٥٠.
3 در ابتداي احداث راه آهن سراسري ايران ، هزاران کارگر و مهندس در طول ايـن خـط به کار اشتغال داشته اند و با توجه به خطرات و حوادث کار، تشکيلات بهداري راه آهـن در طول مسير مذکور پيش بيني شـده بـود کـه از آن جملـه بيمارسـتان ١٥ تختخـوابي در ايستگاه راه آهن بنه کوه بوده است .
/ تصوير شماره (٣) پل شماره ١٣٣ پل ارزاق اين پل در فاصله ١٣٥ کيلومتري ايستگاه راه آهن تهران و ٦ کيلومتري ايسـتگاه بنـه کوه و در حد فاصل ايستگاه هاي بنه کوه و کبوتردره واقع شده اسـت و بزرگتـرين پـل در حد فاصل گرمسار تا ايستگاه کبوتر دره است .