Abstract:
زمینه و هدف: مفهوم بندیهای اولیه از اضطراب بیان میکنند که شناختهای ناسازگار موجب ایجاد و حفظ اختلالات اضطرابی میشوند. به طوری که افراد مضطرب در پردازش اطلاعات سوگیری نشان میدهند آنها ترجیحا به محرکهای تهدید آمیز توجه کرده و ابهام هیجانی را در جهت تهدیدآمیز تفسیر میکنند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی_ تعدیل سوگیری توجه برکاهش علائم اضطراب انجام شده است. روش پژوهش: روش تحقیق فعلی از نوع نیمه آزمایشی- طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه آزمایش و کنترل از دانشجویان دانشگاه کردستان بود؛ بدین جهت تعداد 31 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس از طریق فراخوان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. قبل و بعد از اجرای مداخله از آزمودنیها آزمون اضطراب بک و آزمون اضطراب حالت - صفت اسپیلبرگر گرفته همچنین آزمایهی پروب دات اجرا گردید. یافتهها: تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیری اندازهگیری مکرر حاکی از تاثیر معنادار مداخله بوده و نشان داد که درمان ترکیبی اصلاح سوگیری شناختی با آموزش ذهن آگاهی منجر به کاهش نمرات اضطراب (بک، حالت، صفت) و همچنین کاهش سوگیری توجه به سمت تهدید میشود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ذهن آگاهی_ تعدیل سوگیری توجه به کار گرفته شده در این مطالعه از کارایی لازم برای کاهش اضطراب اجتماعی برخوردارند؛ بنابراین میتوان گفت این درمان موثر است.
Background and Purpose: Early conceptualizations of anxiety indicate that maladaptive cognitions cause and maintain anxiety disorders so that anxious people show bias in processing information, prefer to pay attention to threatening stimuli, and interpret emotional ambiguity in a threatening direction. Therefore, the present study aimed to examine the effectiveness of mindfulness training-attention bias modification in reducing anxiety symptoms. Methods: The current research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design, and a control group. The statistical population consisted of experimental and control groups of students at the University of Kurdistan; hence, 31 students were selected by convenience sampling through recall and randomly assigned to experimental and control groups. Before and after the intervention, the participants responded to the Beck Anxiety Inventory (BAI) and the Spielberger state-trait anxiety inventory, as well as the dot-probe test. Results: The analysis of results using the repeated measures univariate analysis of variance (ANOVA) indicated a significant effect of the intervention and showed that the combined treatment of cognitive bias modification with mindfulness training reduced anxiety scores (beck, state, trait), and also reduced attention bias towards the threat. Conclusion: The results indicated that mindfulness- attention bias modification in the present study had the necessary efficiency to reduce social anxiety; hence, the therapy was effective.