Abstract:
زمینه و هدف: یکی از فنون روان درمانی نسبتا نو ظهور حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد است که طی آن، بیمار در حین این که تصویری از تجربه آسیب زا را در ذهن خود نگاه داشته است، بر روی حرکات جانبی انگشت بالینگر تمرکز میکند؛ لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد بر اختلال اضطراب فراگیر در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش: پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در سال 1398 شهر تهران در مقطع متوسطۀ دوم بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای نمونهای به حجم 24 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه متغیرهای جمعیت شناختی و اختلال اضطراب فراگیر-فرم کوتاه استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با 22-SPSS و روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معنی داری بین گروههای آزمایش و کنترل در کاهش اختلال اضطراب فراگیر و مولفههای آن وجود دارد (05/0> P). نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که درمان حساسیتزدایی از طریق حرکات چشم و پردازش مجدد در بهبود اختلال اضطراب فراگیر در دانش آموزان موثر است؛ بنابراین نتیجه میگیریم درمان حساسیتزدایی از طریق حرکات چشم و پردازش مجدد برای بهبود این دسته از اختلالات موثر است.
Background and Purpose: The Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is a relatively emerging psychotherapy technique during which the patient focuses on the lateral movements of the clinician's fingers while keeping an image of the traumatic experience in the mind. Therefore, the present study aimed to evaluate the effectiveness of Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) in improving generalized anxiety disorder in students. Methods: The present quasi-experimental study had a pretest-posttest design with a control group. The statistical population consisted of all students studying in the second-grade secondary school of Tehran in 2019. Using the multi-stage cluster random sampling method, a sample of 24 individuals was selected and they were randomly assigned to experimental and control groups. The demographic variables questionnaire and general anxiety disorder-short form were used to collect data. The data were analyzed by SPSS-22, descriptive statistics, and multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results: The results indicated that there was a significant difference between experimental and control groups in reducing generalized anxiety disorder and its components (PConclusion: The Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) was effective in improving generalized anxiety disorder in students; hence, it was effective in improving such disorders.