Abstract:
اهداف: تعلق پذیری پدیدهای مهم برای دانشجویان پرستاری و سایر افراد درگیر در آموزش دانشجویان تلقی شده و به عنوان حس پیوند تجارب دانشجو با محیط یادگیری درک میشود همچنین یکی از مهمترین نیازهای دانشجویان جهت داشتن عملکرد صحیح در محیطهای یادگیری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تعلق پذیری دانشجویان کارشناسی پرستاری در محیطهای بالینی انجام شد.
ابزار و روشها: در این مطالعه توصیفی، 93 نفر دانشجوی پرستاری در حال تحصیل در نیمسال دوم 1395-1394 به طور در دسترس انتخاب و از مقیاس انطباق یافته از مقیاس تعلق پذیری بالینی لوت جونز و همکاران استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون اماری تی مستقل و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمره تعلق پذیری نسبت به محیط بالینی 0/56 ±3/31، در خرده مقیاس عزت نفس 0/65 ±3/34، در خرده مقیاس پیوستگی 0/64 ±11/3، در خرده مقیاس کارامدی 0/67 ±46/3 بود. آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را بین میانگین نمره تعلق پذیری بالینی دانشجویان علاقمند و غیر علاقمند به رشته تحصیلی (0/009p=)، دانشجویان دارای سابقه کار دانشجویی و فاقد سابقه کار دانشجویی (0/05p=) نشان داد. آزمون اماری تحلیل واریانس تفاوت معناداری را بین میانگین نمره تعلق پذیری بالینی دانشجویان ترمهای تحصیلی مختلف نشان داد (0/001> p)
نتیجهگیری: مطابق نتایج تعلق پذیری بالینی دانشجویان پرستاری در حد متوسط بود، علاقه مندی به حرفه و تجربه کار در عرصه بالینی هر دو از جمله عواملی بودند که بر تقویت حس تعلق دانشجویان نسبت به محیط بالینی تاثیر داشتند.
Aims: Belongingness is considered to be important phenomenon for nursing students and other people involved in the education of students and is perceived as a sense of student experience connection with the learning environment and is one of the most important needs of all students for success in learning environments. this study was to determine the level of Clinical belongingness in bachelor nursing students
Instrument & Methods :In this study, 93 nursing students is studying in the second semester of 1394-1395 are selected and used for the belonging scale of 32 items. Data were analyzed with descriptive statistics and independent t-test and ANOVA.
Findings :The mean score of students in clinical belongingness scale 3.31+_ 0.56, in the subscale self-esteem 3.34+ _0.60 , in the subscale connectivity 3.11 +_ 0.64 , in the subscale efficiency 3.46+_0.67. Independent t-test showed significant difference between the mean clinical belongingness score of students interested and uninterested to the field (p = 0.009) and between the mean clinical belonging (p = 0.05). Analysis of variance showed a significant difference between the mean clinical belongingness score of various academic semester (p = 0.000).
Conclusion: Nursing students clinical belongingness has been moderate.Being interested professionals and working in practice to be effective in the experience of belongingness to clinical setting.