Abstract:
زمینه و اهداف: با عنایت به اهمیت آموزش بهداشت و ارتقای سلامت که بهعنوان یک منبع مهم در توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فردی مطرح میشود، این مطالعه به بررسی تجزیه و تحلیل محتوای طرح تحول بنیادین آموزشوپرورش بر اساس مفروضههای نظام سلامت با تاکید بر آموزش پرداخته است.
روش بررسی: در این تحقیق از روش تحلیل محتوا "آنتروپی شانون" میباشد که پردازش دادهها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح میکند. آنتروپی در تئوری اطلاعات، شاخصی است برای اندازهگیری عدم اطمینان که به وسیله، یک توزیع احتمال بیان میشود. محتوای طرح ازنظر پاسخگو (طرح تحول بنیادین آموزشوپرورش) و دوازده مولفه اصلی و 58 مولفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در سال 1395 مورد بررسی قرار گرفت
یافتهها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که از بررسی کل سند تحول بنیادین مولفه ی مربوط بهسلامت روانی با 97 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده، و کمترین مقدار مربوط به معلولیت با 0 فراوانی است
نتیجهگیری: یافتههای حاصل از فراوانی مولفهها نشان داده است که مولفههای نظام سلامت از توزیع نرمال برخوردار نیستند بهطوریکه متاسفانه در حد خیلی کم به آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در این سند پرداخته شده است
Background and Aims: Given the importance of Health education and health promotion are considered as important sources in economic, social and individual development, this study investigated the relationship Content analysis of Basic Education Development Plan based on the assumption of health system with an emphasis on education.
Methods: In this article, "Shannon Entropy" content analysis method is used which, using a new vison, discusses data processing in the content analysis both quantitatively and qualitatively. In Information Theory, entropy is an index to measure uncertainty expressed by a probability distribution. The content of Basic Education Development Plan along with 12 main components and 58 sub-components of Health education and promotion was examined in 2016.
Results: After discussing the entire document of Basic Education Development Plan, entropy content analysis showed that mental health component was the most frequent component with 97 cases and disability was the least frequent with 0 frequency.
Conclusions: Findings from frequency of components showed that components of Health System do not have a normal distribution so that very little attention is paid to Health education and Health promotion in this document.