Abstract:
اهداف: اضطراب امتحان از رایجترین پدیدهها و نگرانیهای عمده نظامهای آموزشی دنیا میباشد که عملکرد تحصیلی فراگیران را متاثر میسازد. این مطالعه به بررسی ارتباط اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری و فوریت پزشکی دانشکده پرستاری و مامایی پرداخته است.
روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی و به صورت توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 98 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری و کاردانی فوریت پزشکی در نیمسال اول سال 1392-1391 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، مقیاس اضطراب امتحان ساراسون 25 سوالی بود. توزیع و جمع آوری پرسشنامهها در یک روز (قبل از امتحان) انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t مستقل، خی دو، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار Spss صورت گرفت.
یافتهها: در این پژوهش، میانگین نمره اضطراب امتحان دانشجویان 4/99 ±10/10 و میانگین معدل نمرات پایان نیمسال تحصیلی آنها 1/58 ± 15/56 بود. اضطراب امتحان در 37 نفر از دانشجویان (37/8 درصد) در حد خفیف، در 26نفر (26/5 درصد) متوسط و در 35 نفر (35/7 درصد) شدید بود. بین نمره اضطراب شدید امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان، ارتباط معنی دار آماری (p= 0/385, r=-0/152) مشاهده نشد. سطح اضطراب امتحان دانشجویان دختر به طور معنی داری از دانشجویان پسر بیشتر بود (p=0/012, t=-2/563).
نتیجهگیری: با توجه به درصد بالای اضطراب شدید امتحان در بین دانشجویان پرستاری و فوریت پزشکی، ضرورت مدیریت موثر و اثربخش اضطراب امتحان در دانشجویان کاملا محسوس میباشد.
Background and Aims: The test anxiety is one of the wide spreading phenomenon and main worries in educational systems worldwide that influence on students’ performance. This study examined the relationship between test anxiety and academic performance in nursing and EMT students of Nursing and Midwifery College.
Methods: This study was a cross-sectional descriptive study carried out on a sample of 98 nursing and EMT students on first semester of 2012- 2013 educational years. Data collecting tool was Sarason Test Anxiety Scale (25 items), Distributed and collected in one day (before exam). Data analysis was carried out using independent t-test, chi-square, ANOVA and Pearson correlation coefficient with Spss
Results: In this study, the mean score of students' test anxiety was 10.10±4.99 and the average GPA of their end semester was 15.56±1.58, respectively. Test anxiety in 37 students (37.8%) was mild, in 26 students (26.5%) was moderate and in 35 students (35.7%) was severe. Severe anxiety test scores and academic performance had no significant correlation (p=0.385, r=-0.152), respectively. The anxiety level in female students was significantly more than male students (p=0.012, t=-2.563).
Conclusion: Exam anxiety is moderate to severe in most students. Based on the high percentage of students with severe test anxiety in nursing and EMT courses, it seems to be necessary to take an effective action for management of anxiety in this group of students.