Abstract:
زمینه و اهداف: تسهیم اثربخش دانش، نیازمند بافت و بستر مناسب فرهنگی است. افراد بهعنوان یک سازمان فردی برای یادگیرنده شدن، لازم است پس از شناسایی و خلق اطلاعات، برای کاربرد عملی اطلاعات و نهادینه کردن دانش به تسهیم و تبادل دانش بپردازند و اگر این فرهنگ در افراد نهادینه نشود نمیتوانند در جریان رقابت و در عصر جهانیشدن و انفجار دانش موفق باشند.
روش بررسی: این پژوهش پیمایشی بوده و نتایج حاصل بهصورت توصیفی تحلیلی ارائهشده است. نمونه آماری ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند میباشند که بهصورت تصادفی انتخاب شدند، ابزار سنجش اطلاعات پرسشنامه 20 سوالی با ضریب پایایی 0/89 و روایی (93/. CVI=) بود. دادهها پس از جمعآوری با نرمافزار Spss و آزمون T و ضریب همبستگی آنوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها وبحث: نتایج بررسی تحقیق نشان داد که میانگین نمره تبادل دانش، ۱5/17±67 و 80 درصد افراد در وضعیت مطلوبی قرار دارند (00001/. = P). برای تقویت فرهنگ تبادل دانش اساتید باید به تمام عوامل تاثیرگذار نظیر فراهم آوردن زیرساختهای مدیریت دانش، شناخت موانع تبادل دانش و اقدام برای رفع آن و تدوین سیاستهای مدیریتی در راستای تقویت کارگروهی و تشویق اساتید به تبادل دانش مانند تدوین فرایندهای ارزشیابیهای گروهی و مشوقهای گروهی توجه نموده و اقدامات لازم صورت پذیرد.
Background and Aims: Effective sharing of knowledge requires a suitable cultural context. It is necessary for all persons, as individualistic organizations, after verifying and creating the information, exchange their information and Institutionalization for practical application of knowledge. If this culture don’t be institutionalized in people, they cannot succeed in the era of globalization and the explosion of knowledge.
Methods: This research is survey, and the results are presented in a descriptive, analytic manner. The sample of 100 teachers are University of Medical Sciences were selected randomly .The tool included a researcher-made questionnaire with 20 items on Likert scale with a reliability coefficient of 0.89 (CVI=0.93). The questionnaire was distributed among faculty members, and the collected data were analyzed in SPSS software (version 16).
Results & Conclusion: The findings showed that the average score of knowledge sharing was 67 ± 15.17 and that 80% of them were in a desirable state In terms of knowledge sharing. To foster the learning culture of the faculties, consideration should be made of all influencing factors such as knowledge management infrastructure, identification of obstacles to knowledge sharing and their removal, the development of management policies with an aim to strengthen teamwork, and encouragement of faculties to share knowledge strengthened by the development of evaluation incentives based on group work.