Abstract:
زمینه و اهداف: باوجود کاربرد گسترده مدلهای توانمندسازی، هنوز ابعاد و مؤلفههای مختلف آن در آموزش عالی بهخوبی روشن نیست. هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با تأکید بر دانشگاههای نسل سوم و چهارم و ارائه یک الگوی مفهومی بر اساس آن میباشد.
روش بررسی : برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعه اسنادی، از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش عوامل و مؤلفهها بهره گرفتهشده است. نظرسنجی بهعملآمده در چهار مرحله و در سال ۱۳۹۵ انجامگرفته و نتایج هر مرحله با استفاده از فرمولهای روش دلفی فازی مورد پالایش قرارگرفته است.
یافتهها: الگوی توانمندسازی کارکنان و اساتید در دانشگاهها و با تأکید بر دانشگاههای کارآفرین و ارزشآفرین در سه بعد و ۲۲ مؤلفه برای اساتید و ۲۳ مؤلفه برای کارکنان نظام آموزش عالی طراحی گردیده و بهعنوان الگویی پیشنهادی جهت توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهها در ایران ارائهشده است.
نتیجه گیری : الگوی ارائهشده در این پژوهش میتواند توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با رویکرد استقرار دانشگاههای نسل سوم و چهارم را مورد ارزیابی قرار دهد و با توجه به بهرهگیری از پشتوانه ادبیات غنی موضوع و مدلهای کمی مختلف و شاخصهای قابلسنجش، و بهکارگیری نظرات خبرگان در توانمندسازی امکانی است تا دانشگاهها بتوانند ضمن تحلیل وضعیت موجود و بهینه کاوی از تجارب موفق، اقدام به ارائه طرحها و اقدامات بهبود نمایند.
Background and Aim: Despite the widespread application of empowerment models, its various dimensions and components in higher education is not clear enough. The aim of this study is to identify dimensions and components of academic human resource empowerment of third and fourth generation of universities, and consequently, presents a conceptual model based on it.
Methods: In this research in addition to the documentary study, the Fuzzy Delphi technique was used to refine the factors and components. The survey was carried out in four steps in 2016, and results of each stage have been refined using fuzzy Delphi method formulas.
Results: Staff and faculty empowerment model at the entrepreneurial and value-creating universities, in four dimensions and 22 components for faculties and 23 components for staff of the higher education system has been designed, and provided as a model for empowering the human resources of universities in Iran.
Conclusion: Presented model in this study, can evaluate empowerment of human resource of universities with approach of stablishing of third and fourth gneration universities, and and according to utilizing the backing a rich literature on the subject and various quantitative models, and measurable indicators, and using expert's opinions of empowerment, is an opportunity for universities to analyze the situation and benchmarking of successful experiences, act for presenting plans and actions to improvement.