Abstract:
زمینه و هدف: آموزش مسائل قانونی به صورت کاربردی و متناسب درحرفه مامایی به دلیل پوشش حیطه وسیعی از خدمات بهداشتی و درمانی این حرفه، از جایگاه مهم وخطیری برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر ارائه و تلفیق روش آموزش دانشجو محور مشارکتی و ارائه بسته آموزشی در راستای ارتقا کیفیت واحد درسی حقوق و پزشکی قانونی در مامایی میباشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه مداخلهای بود. که جامعه پژوهش را دانشجویان مامایی کارشناسی مامایی که مجموعا ۹۰ نفر بودند، تشکیل دادند. جمع آوری اطلاعات توسط سه پرسشنامه محقق ساخته "ارزیابی واحد حقوق و پزشکی قانونی در مامایی، میزان آگاهی دانشجویان در مورد مباحث پزشکی قانونی در مامایی و رضایت دانشجویان از نحوه برگزاری کارگاهها"، انجام شد به منظور توصیف دادهها از نرم افزار۲۰ -Spss و روشهای آماری توصیفی، آزمون تی وابسته و ویلکاکسون استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش میانگین نمره آگاهی دانشجویان در زمینه مباحث قانون در مامایی پس از برگزاری کارگاه (۱۴/۰۵ از ۱۸) در مقایسه با پیش از برگزاری کارگاه (۸/۴ از ۱۸) به طور معناداری افزایش یافته بود (۰/۰۰۵> P). در رابطه با بسته آموزشی مذکور حدود ۸۰ درصد دانشجویان محتوی بسته آموزشی را مناسب دانسته و ابراز داشتهاند که این بسته میتواند به عنوان منبع کمک آموزشی در دسترس، به ارتقا فعالیتهای قانونمند آنها کمک نماید.
نتیجهگیری: استفاده از روش آموزشی تلفیقی، برگزاری کارگاه آموزشی دانشجو محور مشارکتی و ارئه بسته آموزشی تکمیلی به عنوان روشهای نوین آموزش پزشکی میتواند در ارتقای کیفیت آموزش واحد حقوق و پزشکی قانونی در حرفه مامایی نقش مهمی داشته باشد.
background and Aims: Practical and proportional education of legal issues in the midwifery is important as a result of covering a wide range of health care services. This study aimed to present and integrate the student-centered participatory teaching method and provide an educational package in order to improve the quality of the legal and medical law course in midwifery.
Methods: This was a case-control study. Statistical population consists of 90 midwifery students. Three researcher made questionnaires: "evaluation the unit of rights and forensic in midwifery, knowledge of students about of forensic medicines issues in midwifery and student satisfaction of the workshop" was used for collecting data. Finally, to describe the data SPSS-20 software, descriptive statistical methods, t-test and Wilcox on tests were used.
Results: According to the results the average score of student's knowledge in forensic issues in midwifery had increased significantly (P
Conclusion: According to the results, using combination learnin method, holding a participatory student-centered workshop and presenting a supplementary educational package can improve the quality of law and forensics course in midwifery.