Abstract:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی مدل توانمندسازی شناختی اعضای هیات علمی در محیطهای یادگیری تلفیقی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کیفی دربرگیرنده کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای پیام نور شهرستان اصفهان در سال 95-96 بود و تعداد 15 نفر با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.
روش کار: در این پژوهش مولفههای توانمندسازی شناختی به روش اسنادی و کدگذاری محوری شناسایی شده و با استفاده از آزمون فریدمن اولویت بندی شدند. پس از طراحی مدل، این مدل براساس نظر خبرگان طی دو مرحله به صورت صوری و محتوایی اعتباریابی شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش باز آزمایی در نرم افزار SPSS.20 بررسی شد.
یافتهها: مقوله توانمندسازی شناختی، 5 شاخص مشتمل بر رشد حرفهای، دانش پژوهشی، مدیریت، روشهای آموزشی و تدریس، غنی سازی شغل و 26 مؤلفه شناسایی شد. مؤلفههای مشارکت در فعالیتها، فعالیت در کارگاه با گروههای کوچک و خودکارآمدی و استقلال دارای بیشترین اولویت و مؤلفههای برنامه ریزی درسی، مهارت پژوهشی و تصمیم گیری دارای کمترین اولویت بودند. مدل از مؤلفههای مدیریت، دانش پژوهشی، روشهای آموزشی و تدریس، رشد حرفهای و غنی سازی شغل تشکیل شد. اعتبار مدل نیز براساس ضریب هماهنگی کندال و درصد توافق خبرگان تأیید شد و پایایی بازآزمایی آن 754/0 گزارش شد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه مدل نهایی طراحی شده از مراحل دلفی مورد تأیید و توافق بالای خبرگان قرار دارد، میتواند به عنوان معیاری برای انجام پژوهشهای آتی در حوزه توانمندسازی شناختی اعضای هیات علمی در محیطهای یادگیری تلفیقی کاربرد داشته باشد.
The present study was a kind of exploratory mix designs (qualitative and quantitative) that aimed to design and validate the cognitive empowerment model of faculty members in blended learning environments. Statistical population of this qualitative research comprised all faculty members of Payame Noor Universities of Isfahan in 2017-2018 and 15 people were selected using snowball sampling method. The components of cognitive empowerment were identified by documentary and central coding method and they were prioritized using the Friedman test. Then, after designing the model, this model was validated formally and content by experts in two phases. Reliability of the questionnaire was also evaluated using SPSS.20 software.Cognitive empowerment, 5 indicators including career development, research knowledge, management, learning and teaching methods, job enrichment and 26 components were identified. The components of participation in activities, activities in a workshop with small groups, self-efficacy and independence had the highest priority and the components of curriculum planning, research skills and decision making had the least priority. The model was composed of management components, research knowledge, learning and teaching methods, professional development and job enrichment. The validity of the model was confirmed on the basis of the Kendall’s Coefficient of Concordance and agreement rate of the experts and its retest reliability was reported at 0.754. Considering that the final design model of the Delphi phases has been approved and agreed upon by experts, it can serve as a benchmark for further research in the field of cognitive empowerment of faculty members in blended learning environments.