Abstract:
مقدمه: امروزه رسانهها امکان ارتباط دانشآموزان و معلمان، محتوا و معلمان و دانشآموزان با همتایانشان را فراهم میکنند لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر استفاده از رسانههای دیداری - شنیداری و نرمافزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز است.
روش کار: روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی تبریز در سال تحصیلی 97-1396 میباشد، حجم نمونه از بین 4025 نفر معلم ابتدایی شهرستان تبریز، بر اساس جدول مورگان 351 نفر تعیین شد. نمونه مورد نظر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای به صورت خوشهای انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط متخصصان تایید شده و پایایی با آلفای کرونباخ 738/0 میباشد. دادهها از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده و از روشهای آماری توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی عوامل و روش فریدمن برای اولویتبندی عوامل استفاده گردید.
یافتهها: میزان استفاده از رسانههای دیداری-شنیداری آموزشی توسط معلمان ابتدایی تقریبا در حد متوسط یعنی 3 تا 5 ساعت در هفته بوده و میزان استفاده از نرمافزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی کمتر از متوسط است. 8 عامل موثر بر استفاده از رسانههای دیداری - شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شناسایی شدند که به ترتیب 1- حمایت مدیریت مدرسه 2- محتوای رسانههای دیداری- شنیداری و نرم افزارهای آموزشی 3- ویژگیهای فردی معلمان 4- امکانات و تجهیزات مدرسه 5- سن زیاد معلمان 6- مهارت معلمان در استفاده 7- حمایت فنی 8- عوامل سازمانی و اداری میباشند.
نتیجهگیری: برنامهریزان آموزش و پرورش باید جهت استفاده هرچه بیشتر معلمان از رسانهها و نرمافزارهای آموزشی، بر اساس عوامل شناسایی شده و اولویتبندی انجام شده تصمیمات راهبردی در این زمینه را اتخاذ نمایند.
Introduction: Today, the media provide the possibility of communication between students and teachers, content and teachers and students with their peers. Therefore, the purpose of this study is to identify the factors affecting the use of visual-auditory media and educational software by primary teachers of Tabriz city.
Methods: The research method is descriptive survey. The statistical population of this study includes all Tabriz elementary school teachers in the academic year of 2017-2018. The sample size from among 4025 elementary teachers of Tabriz city, according to Morgan table, was 351. The sample was selected by cluster random sampling method. Data gathering tool was a researcher made questionnaire whose validity was confirmed by experts and reliability of Cronbach's alpha was 0.738. Data were analyzed by SPSS software and descriptive and inferential statistical methods including exploratory factor analysis were used to identify and Friedman method was used to prioritize factors.
Results: The use of audiovisual media by primary teachers is roughly modest, 3 to 5 hours a week, and the use of software by primary teachers is less than moderate. 8 factors affecting the use of visual-auditory media and educational software were identified by primary teachers as follows: 1- Supporting school management 2- Content of audiovisual media and educational software 3- Individual characteristics of teachers 4- School equipment 5- Seniority of teachers. 6- Skills for teachers. 7- Technical support. 8- Organizational and administrative factors.
Conclusions: Educational planners should make strategic decisions on the basis of identified factors and prioritizing them in order to make the most of the teachers use the media and educational software.