Abstract:
مقدمه: محیط آموزشی عاملی موثر در موفقیت برنامه درسی و میزان یادگیری دانشجویان می باشد. این پژوهش با هدف تعیین درک دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی کردستان از محیط آموزشی بر اساس الگوی DREEM در سال 1395 انجام شد.
روش: مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی مقطعی بر روی 293 دانشجوی ترم دوم تا هشتم پرستاری، سوم، پنجم و هفتم مامایی و اتاق عمل شاغل به تحصیل دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ایران در سال 1396 به صورت سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه بین المللی Dundee Ready Educational Environment Measure شامل پنج بعد یادگیری، اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی خود، جو آموزشی و ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود و درک کلی از محیط آموزشی بود که به صورت خود گزارش دهی تکمیل گردید. داده های بدست آمده با نرم افزارSPSS ورژن 16 با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شد.
یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که در مجموع19/8 درصد دانشجویان محیط آموزشی دانشکده را نیمه مطلوب(دارای مشکلات فراوان) و 75/8 درصد دانشجویان محیط آموزشی دانشکده را تاحدودی مطلوب(بیشتر مثبت تا منفی) ارزیابی می کردند. 75/1 درصد دانشجویان پرستاری، 72/2 درصد دانشجویان مامائی و 80/8 درصد دانشجویان اتاق عمل محیط آموزشی را تاحدودی مطلوب(بیشتر مثبت تا منفی) ارزیابی کردند.
نتیجه گیری: با مشخص شدن درک دانشجویان پرستاری، مامائی و اتاق عمل از محیط آموزشی دانشکده پرستاری و مامائی مسئولین و مدیران می بایست در جهت ارتقاء هرچه بهتر محیط آموزشی تلاش نمایند. آشنائی هرچه بیشتر مدرسان با ابعاد مختلف محیط آموزشی و میزان رضایت دانشجویان از هر بعد ضروری به نظر می رسد.
Introduction: Educational environment is an effective factor in the success of the curriculum and the learning level of student. The purpose of this study was to determine the Nursing, Midwifery and Operations Room students` perception of the educational environment of Kurdistan University of Medical Sciences based on DREEM model, 2016.
Methods: This descriptive-analytical cross-sectional study was conducted on 293 second to eight semester nursing students; and third, fifth, and seventh semester midwifery and operating room students of Kurdistan University of Medical Sciences, Iran 2016 selected by census sampling method. The data collection tool was a two-part questionnaire including demographic information and the Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) questionnaire completed by self-report. Data were analyzed by SPSS software version 16 using descriptive statistics.
Results: The results showed that 19.8% of the students evaluate the educational environment of the faculty as semi-desirable (with a lot of problems) and 75.8% evaluate it somewhat favorable (more positive than negative). 75.1% of nursing students, 72.2% of midwifery students and 80.8% of the operating room students were evaluated their educational environment to be somewhat favorable (more positive to negative).
Conclusions: Based on understanding the perception of nursing, midwifery and operating room students of the educational environment of the Nursing and Midwifery Faculty, administrators and managers should work to improve the educational environment. The familiarity of teachers with different dimensions of the educational environment and student satisfaction from every dimension seems to be necessary.