Abstract:
مقدمه: شناخت و ترویج تفکر تأملی میبایست در هر نظام آموزشی از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد. بعلاوه، یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک مولفه مهم آکادمیک سبب افزایش تقاضا برای یادگیری آن در سطح دانشگاه شده است. لذا تحقیق پیشرو به بررسی میزان تفکر تأملی در دانشجویان پزشکی و بررسی دیدگاه اساتید درس زبان تخصصی در خصوص موانع تفکر تأملی پرداخت.
روش ها: در این پژوهش توصیفی پیمایشی ترکیبی، جامعه پژوهش شامل دانشجویان پزشکی و اساتید درس زبان تخصصی پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی سنندج، خرمآباد و همدان بودند. روش گردآوری اطلاعات در
مطالعه حاضر پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. افزون بر پرسشنامه، از دانشجویان خواسته شد تا یک متن انگلیسی در رابطه با موضوعی مشخص بنویسند تا مورد بررسی قرار گیرد. پس از جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه و متون انشاء، از عدهای از اساتید خواسته شد تا در مصاحبهای نیمهساختار یافته شرکت نمایند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشجویان پزشکی در سطوح پایینی از تفکر تأملی (عمل عادی و فهمیدن) عمل میکنند. نتایج مصاحبه با اساتید نیز نشان داد که عوامل متعددی از جمله عدم آموزش تفکر تأملی به دانشجویان در طول تحصیل و سلسله مراتبی بودن سیستم آموزشی دراجتناب دانشجویان از استفاده از سطوح بالای تفکر تأملی نقش داشته است.
نتیجه گیری : از یافتهها میتوان چنین نتیجه گرفت که دانشجویان پزشکی از سطوح بالای تفکر در درس زبان تخصصی کمک نمیگیرند و از شیوه متداول حفظ و مرور مطالب استفاده میکنند. آشنایی با موانع پیشروی تفکر تأملی کمک به چاره اندیشی جهت رفع معضل خواهد کرد.
Introduction: Reflective thinking as a vital Educcational asset has to be recognized and developed across the medical curricula. The present study investigated medical students’ levels of reflective thinking in English for specific purposes (ESP) course and the obstacles which deter their reflection.
Methods: As a mixed-method descriptive study, the present study made use of two groups of participants samples meticulously from among the population of medical students and professors. The first group of participants contained medical students who were either attending English for the students of medicine course or had already passed it successfully, and the second group were ESP instructors teaching this course at medical colleges of Sanandaj, Khoram Abad, and Hamedan. A researcher-made questionnaire developed substantially on the basis of Kember et al’s scale (2000), was employed as the main instrument to examine the students’ reflective thinking. To consolidate findings, the students were also asked to write short essays. As the next step, instructors were interviewed in order to probe the barriers to medical students’ reflection in ESP course.
Results: As the findings revealed, Iranian medical students studying English for academic purposes do not make use of higher order thinking and they involve in lower levels of reflection such as habitual actions and understanding in order to learn the foreign language. Regarding the barriers, various reasons were found which deter implementing reflective thinking in the ESP course.
Conclusion: The results give curriculum developers, and teachers awareness regarding the low levels of higher order thinking in medical students. As participating instructors stated, the insufficient instruction on critical thinking, the hierarchical nature of Educcational system, and the instructors’ reluctance to help medical students develop critical thinking skills are amongst the main barriers ahead of reflective practices in Iranian medical colleges.