Abstract:
مقدمه: تعالی و انحطاط هر جامعه ای، مرهون فرهنگ آن است. بنابراین توسعه دانشگاهها در جهت تجاری سازی نتایج تحقیقات در اولین گام نیازمند درک و شناخت مولفههای فرهنگ تجاریسازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است . این تحقیق با هدف ارائه تصویری جامع از مؤلفه های فرهنگ تجاری سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی از طریق ترکیب تحقیقات پیشین انجام شد.
روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با روش فراترکیب کدگذاری(تحلیل مضمون) انجام شده است . فراترکیب با فراهم کردن یک نگرش نظام مند برای پژوهشگران از طریق ترکیب پژوهش های مختلف، به کشف موضوع ها و استعاره های جدید و اساسی می پردازد، و با این روش دانش فعلی را گسترش داده و یک دید جامع و کلی را نسبت به مسائل به وجود می آورد.
یافته ها: پس از تحلیل یافته های محققان قبلی و ترکیب نتایج حاصله ، از مجموع 99کد ، 15 مفهوم و 4 مؤلفه در زمینه فرهنگ تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه شناسایی شدند. براساس یافته های تحقیق کدهای انگیزش و پاداش ، هماهنگی و تعامل با صنعت ، حمایت مدیریت دانشگاه و خدمات مشاوره ای بیشترین فراوانی را در فرهنگ تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه داشتند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه، یکی از دلایلی که نتایج تحقیقات در دانشگاه زیاد تجاری سازی نمی شود عدم توجه کافی سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان دانشگاه به فرهنگ سازی در این زمینه بوده است بنابراین یافته های این پژوهش می تواند در سیاست گذاری دانشگاه در راستای فرهنگ سازی جهت گسترش تجاری کردن نتایج تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: Every societychr('39')s transcendence and decadence can be traced back to its culture. Thus, the development of universities with the aim of commercializing research findings necessitates first and foremost an understanding of the components of academic research finding commercialization. By incorporating the literature, this study attempted to provide a comprehensive overview of the components of academic research finding commercialization at the University of Medical Sciences.
Methodology: This applied research employed a meta-synthesis coding (thematic analysis). Meta-synthesis discovers new subjects and implications by providing researchers with a systematic approach through synthesizing different research. This, in turn, expands current knowledge and presents a comprehensive view of the subjects.
Findings: After analyzing and synthesizing previous researcherschr('39') findings, 15 concepts and 4 components were identified out of 99 codes in terms of academic research finding commercialization. The findings revealed that the most common codes in academic research finding commercialization were motivation and compensation, coordination and interaction with the industry, assistance provided by the university administration, and consulting services.
Conclusion: According to the findings, one of the reasons that academic research findings are not commercialized is that policymakers and decision-makers do not place enough emphasis on commercialization. Hence, the present studychr('39')s findings can be used in the university policy-setting with the aim of expanding commercialization of academic research findings.