Abstract:
مقدمه: آموزش پرستاری بر تفکر و تدریس خلاق تاکید دارد. شیوهی آموزش پرستاری در ارتقاء مهارت تصمیمگیری بالینی و بروز خلاقیت در دانشجویان پرستاری و آماده سازی آنان برای محیط بالینی و ایفای نقش پرستاری نقش به سزایی دارند. بنابراین یکی از موضوعات اساسی در آموزشهای رشتهی پرستاری ارزیابی میزان توجه به فرایند خلاق میباشد. این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به فرایند خلاق در دروس عملی پرستاری انجام گرفت.
روش کار: روش مطالعه توصیفی-مقطعی بود که 270 نفر از دانشجویان رشتهی پرستاری به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزارجمع آوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد کو و همکاران (2015) بود که روایی آن از طریق نظر متخصصان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (0. 88) مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه دارای 27 سوال با مقیاس 5 درجهای لیکرت بود. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS 25و با آزمون tتک نمونهای تحلیل گردید.
نتایج: یافتهها نشان داد که مولفههای گشاده نظری و پشتکار (62/0& 75/1)، تفکر (62/0& 08/2)، همکاری (62/0& 76/1)، تغییر (67/0& 36/2)، منابع و محیط کاری (61/0& 12/2)، آموزش و مشارکت (59/0& 57/1)، موفقیت و اعتماد به نفس (58/0& 73/1)، رشد حرفهای (60/0& 73/1)، پایینتر از میانگین نظری (3) میباشند، یعنی دروس عملی در میزان توجه به فرایند خلاق موفق عمل نکردند و وضعیت مطلوبی نداشتند.
نتیجهگیری: آموزش پرستاری میتواند به ایجاد تفکر انتقادی و خلاق، یادگیری خود راهبر، ارتقای مهارتهای روانی، حرکتی، توانایی مدیریت زمان، افزایش اعتماد به نفس، برقراری ارتباط مناسب و پیشگیری از منفعل بودن دانشجویان کمک کند. برنامههای درسی باید به نحوی سازماندهی شوند که موجب شکوفایی استعدادها و پرورش روحیه علمی و کاوشگری، آفرینندگی و خلاقیت در دانشجویان شود.
Introduction: Nursing education focuses on creative thinking and teaching. Nursing education has a significant role in promoting clinical decision-making skills and creativity in nursing students and preparing them for the clinical environment and nursing role. Therefore, one of the main issues in nursing education is the assessment of the amount of attention to the process of creativity. The purpose of this paper was to assess the amount of attention to the process of creativity in practical Courses.
Methods: The method of study was a descriptive, Cross Sectional study. The 270 nursing students were selected by random Sampling. The questionnaire of Ku and et al (2015) was used to collecting data. The validity of instrument based on Experts opinion and reliability through Cronbachchr('39')s (alpha) coefficient (0.88) was approved. This questionnaire contained 27 items with a 5-point Likert scale. The data were analyzed using SPSS 25 and one-sample t-test.
Results: The results showed that the components of openness and perseverance (1.75± .62), thinking and integration (2.8± .70), association (1.76± .62), change (2.36± .67), resources and working environment (2.12± .61), training and cooperation (1.57± .59), achievement and self-confidence (1.73± .58), professional growth (1.73± .60), lower than theoretical mean (3), that is, the curricula did not succeed in attention to creativity process and have not a favorable status in this matter.
Conclusions: Nursing education can help to create critical and creative thinking, self-learning, psychosocial skills, motor skills, time management ability, self-esteem, appropriate communication and active learning. Curricula should be organized in a way that foster talent and scientific excellence, exploration, creativity in students.