Abstract:
چکیده
مقدمه: سرزندگی تحصیلی یکی از متغیرهای مهم در موفقیت تحصیلی محسوب می شود که تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. لذا این پژوهش با هدف مدلیابی سرزندگی تحصیلی براساس باورهای فراشناخت با واسطهگری ادراک از محیط کلاس در دانشآموزان انجام گرفت.
روش کار:طرح پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه شهر فریدونکناردر سال تحصیلی 98-97 تشکیل می داد. تعداد 342 نفر با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز(1997) و پرسشنامه ادراک فعالیت های کلاسی جنتری و همکاران (2002) استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شد..
یافته ها :نتایج یافته ها نشان داد که مدل پژوهش دارای برازش است و 35 درصد سرزندگی تحصیلی توسط باورهای فراشناختی و ادراک از محیط کلاس قابل تبیین است. همچنین بین باورهای فراشناختی با سرزندگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار و بین ادراک از محیط کلاس و سرزندگی تحصیلی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری : نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش باورهای فراشناختی و ادراک از محیط کلاس در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان می باشد . با توجه به نتایج بدست آمده اجرای برنامه هایی به منظور بهبود باورهای فراشناختی و تقویت ادراک صحیح از محیط کلاس در دانش آموزان می تواند به بهبود و افزایش سرزندگی تحصیلی کمک نماید.
Abstract
Introduction: Academic vitality is one of the important variables in academic achievement, which is influenced by several factors. Therefore, this study was conducted with the aim of modeling academic vitality based on meta-cognitive beliefs by mediating perceptions of classroom environment in students.
Method: The research design was a correlation research based on the structural equation modeling method. The statistical population of this study consisted of all female students of the 10th and 11th grade students of Fereydoun Nazarard in the academic year 98-97. 342 students were selected by stratified random sampling. To collect data, the study was conducted by Hussein Chari and Dehghanizadeh (1391) Wales meta cognitive beliefs (1997) and Jennetry et al. (2002) used. Data were analyzed using descriptive statistics and structural equation modeling (SEM).
Results: The results of the findings showed that the research model is fit and 35% academic vitality can be explained by metacognitive beliefs and perceptions of the classroom environment. Also, there was a significant negative correlation between metacognitive beliefs and academic vitality, and there was a significant positive correlation between perception of classroom environment and academic vitality.
Conclusion: The results of this study indicate the importance of the role of meta-cognitive beliefs and perceptions of the classroom environment in predicting studentschr('39') academic vitality. Regarding the results, implementing programs to improve meta-cognitive beliefs and enhancing the correct perception of classroom environments in students can help improve and increase academic vitality.