Abstract:
دوره قاجار به سبب ارتباطات با کشورهای دیگر معماری دچار تغییراتی میگردد. معماری مساجد شیراز نیز از قاعده مستثنی نبودهاست. مساجد مشیرالملک و نصیرالملک از بناهای دوره قاجار هستند که به دلیل قرارگیری در این تحولات و تحت تاثیر پیشینۀ معماری شیراز دارای ویژگیهای خاص تزئینی در کاشیکاری و تحولاتی در کالبد و فضاهای معماری هستند که بیشتر ازنظر هنری موردتوجه پژوهشگران بودهاند. از این روی، هدف این مقاله ضمن بررسی روند تاریخی این دو بنا، بازخوانی ویزگیهای به وجود آمده در عناصر تشکیلدهنده این مساجد و بررسی عملکرد نیایشی- آموزشیشان است. بهعبارتدیگر مهمترین پرسش این پژوهش این است که عملکردهای مساجد مشیرالملک و نصیرالملک چه بوده است و ویژگیهای معمارانه چگونه در پیوند فضای آموزشی با نیایشی در این بنا موثر بوده است؟ در فرآیند پژوهش کنونی و بهمنظور دستیابی به سوالات و اهداف تحقیق از بررسیهای میدانی و از راهبرد ترکیبی شامل مورد پژوهی و تفسیری- تاریخی برای معرفی، دستهبندی و یافتن ارتباطهای تطبیقی استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهند که مساجد نصیرالملک و مشیرالملک ازجمله بناهای دوره قاجار شیراز محسوب میشوند که دارای تناسبات دقیقی در اجزاء معماری خود نظیر حیاط، حوض و نما هستند. از سویی دیگر این دو بنا دارای عملکردی نیایشی- آموزشی هستند و نسبت به بناهای دوران گذشته در عناصر کالبدی خویش دچار تغییر و دگرگونیهایی شدهاند. این ویژگیها بهطور عمده در عناصری همچون مهتابی، ایوان چلیپایی، برج ساعت و نماهای بنا به چشم میخورند.
Architecture at any given time has been subject to conditions governing society. Similarly, the Qajar era is no exception. Since the beginning of cultural relations with the European countries in the middle of the Qajar era, Iranchr('39')s art and architecture have also entered a new stage. At this stage, the tradition is mixed with modernism and the physical elements of the building are changing. Such developments have also occurred in Qajar mosques in Shiraz. Moshiral-ol-Molk and Nasir al-Molk mosques are buildings of the Qajar period due to their location in these developments and the architectural background of Shiraz, with its unique decorative features in tile and architectural innovations that have been of great interest to scholars. Therefore, the purpose of this research is to review the historical process of these two buildings, to re-invent the innovations that have been made in the elements that make up the mosques and to evaluate their Worship -Education activities. In other words, the most important question of this research is that what was actually the actual performance of Moshir al-Molk and Nasir al-Molk mosques, and how was innovation in the physical elements of the Nasir al-Molk mosque and the Moshir al-Molk of Shiraz having been able to combine differently with its exemplary case studies in integrating the mosque with the school? In the current research process, in order to achieve the research questions and objectives, field studies and a hybrid strategy including case-study and historical-interpretation for introducing, categorizing and finding comparative relationships have been used. The results of this research show that the Nasir al-Molk and Moshir al-Molk mosques are among the buildings of the Qajar period in Shiraz, which in fact have a mosque-school function and have undergone changes in their physical elements in the past. These innovations consist largely of elements such as Fluorescent, Flute, Entrance, Ivan, Clock Tower, and Facades ornamentations. Therefore, it is safe to say that the mosques of Nasir al-Molk and Moshir al-Molk, including the mosque-schools, are innovating in the physical elements of the prophetic and educational space and cannot be placed in the mosque alone.