Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر جهتگیریهای راهبردی و عملکرد کارکنان دانشگاه پیام نور بوشهر با نقش واسطهای مزیت رقابتی انجام شده است در این پژوهش از روش کمی استفاده شده است. روش پژوهش توصیفی غیرآزمایشی از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری 146 نفر از کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر میباشد.جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد جهتگیری راهبردی عملکرد کارکنان با نقش واسطهای مزیت رقابتی که دارای متغیرهای بازار گرایی که شامل شاخصهای (دانشجو گرایی، جمعآوری اطلاعات، هماهنگی بین بخشی، پاسخگویی به دانشجویان)، کارآفرینی گرایی شامل شاخصهای (نوآوری، خطرپذیری، پیشگامی) مزیت رقابتی شامل شاخصهای (تمایز نوآوری، تمایز بازار) استفاده گردیده است. روایی پرسشنامه ازنظر صوری حاصل شده و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ تائید شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار pls2 به آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد جهتگیریهای راهبردی هم بهطور مستقیم بر عملکرد کارکنان دانشگاه تاثیر میگذارد و هم از طریق غیرمستقیم جهتگیری راهبردی با نقش واسطهای مزیت رقابتی بر عملکرد کارکنان دانشگاه تاثیر میگذارد.
Machine summary:
پیشینه تحقیق در بررسی پیشینه تحقیق عباسی و همکاران (1398) پژوهشی پیرامون تحلیل تأثیر جهتگیری راهبردی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری سازمانی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (مطالعه موردی هیئت ورزشی همدان) انجام دادند، نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بود و تمامی مسیرها با اطمینان بالا مورد تأیید قرار گرفتند.
469 شده است و با توجه به سطح معناداری 000/0 همبستگی معناداری بین این دو متغیر وجود دارد؛ بنابراین این فرضیه تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت که بازارگرایی بر مزیت رقابتی تأثیر دارد.
379 شده است و با توجه به سطح معناداری 000/0 همبستگی معناداری بین این دو متغیر وجود دارد؛ بنابراین این فرضیه تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت که بازارگرایی بر بهبود عملکرد کارکنان تأثیر دارد.
29 شده است و با توجه به سطح معناداری 000/0 همبستگی معناداری بین این دو متغیر وجود دارد؛ بنابراین این فرضیه تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت که کارآفرینیگرایی بر بهبود عملکرد کارکنان تأثیر دارد.
نتایج تجزیهوتحلیل نشان میدهد که مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه تأثیر مثبتی وجود دارد؛ بنابراین با توجه به نتایج یافتههای پژوهش ضریب مسیر بین دو متغیر (مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه) 0.
33 شده است و با توجه به سطح معناداری 000/0 همبستگی معناداری بین این دو متغیر وجود دارد؛ بنابراین این فرضیه تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت که مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه تأثیر دارد.
304 شده است و با توجه به سطح معناداری 000/0 همبستگی معناداری بین این دو متغیر وجود دارد؛ بنابراین این فرضیه تأیید میشود و میتوان نتیجه گرفت که جهتگیری کارکنان و عملکرد کارکنان تأثیر دارد.