Abstract:
هدف پژوهش کاوش و بررسی میزان استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از تکنولوژی آموزشی و نگرش آنان نسبت به کاربرد تکنولوژی آموزشی در فرآیند آموزش و یادگیری روش بهکاررفته در این پژوهش توصیفی - پیمایشی میباشد.ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده، از روش آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از جداول توزیع فراوانی دادهها و در سطح استنباطی از آزمونهای آماری T تک متغیره استفاده گردیده است. همچنین برای بررسی فرضیه اول و دوم تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون بین دو متغیر استفاده شده و در خصوص فرضیه سوم برای بررسی معنیداری تفاوت بین میانگین میزان آشنایی با ابزارهای وب در دانشجو معلمان رشتههای مختلف از آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شده است.جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهرکرد، و تعداد 220 نفر از این دانشجو معلمان بر اساس روش نمونهگیری طبقهای نسبی تصادفی و از رشتههای مختلف انتخابشدهاند.یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که میزان آشنایی دانشجو معلمان با ابزارهای وب در دانشگاه فرهنگیان در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما میزان استفاده دانشجویان از این ابزارها در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از میان ابزارهای وب (مطرحشده در این پژوهش (موتور جستجوی گوگل (با میانگین 3.89) پراستفادهترین ابزار و به ترتیب شبکههای اجتماعی (با میانگین3.31)، پست الکترونیک (با میانگین 3.64)، بانکهای اطلاعاتی (با میانگین 2.53)، ویکیها (با میانگین 2.23)، موتورهای جستجوی دیگر (با میانگین 2.21)، وبلاگ با میانگین 2.04)، موتور جستجوی یاهو (با میانگین 1.99) و در انتها پادکست (با میانگین 1.90) کم استفادهترین ابزار نزد دانشجو معلمان در زمینه فعالیتهای درسی و پژوهشی آنهاست.اطلاع از وجود این ابزارها، آشنایی با قابلیتهای این ابزارها، داشتن مهارت و تخصص در استفاده از این ابزارها، استفاده اساتید از این ابزارها، تاکید اساتید بر ضرورت استفاده از این ابزارها و احساس نیاز به استفاده از این ابزارها از عواملی است که بر نگرش دانشجو معلمان نسبت به کاربرد این ابزارها در فرآیند آموزش و یادگیری تاثیر دارد.
Machine summary:
این مطالعه با هدف بررسی میزان آشنایی و استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از ابزارهای وب انجام شده است و عواملی که بر نگرش آنان نسبت به کاربرد این فناوریها در فرآیند آموزش و یادگیری تأثیر دارد را بررسی خواهد کرد.
بین میزان استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از تکنولوژی آموزشی و نگرش آنان نسبت به کاربرد این فناوریها در فرآیند آموزش و یادگیری رابطه وجود دارد.
هلکام (2000) در پژوهش خود در زمینه بررسی عوامل موثر بر پذیرش اینترنت بهعنوان ابزاری آموزشی به این نتیجه رسید که نگرش دانشجویان به کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت های آموزشی در آموزشگاههای کانادا مساعد است.
12- بحث و نتیجه گیری در پژوهش انجام شده میزان آشنایی و استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از تکنولوژی آموزشی و نگرش آنان نسبت به کاربرد این فناوریها در فرآیند آموزش تکنولوژی آموزشی و یادگیری مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج این پژوهش نشان داد که میزان آشنایی دانشجو معلمان با ابزارهای وب در دانشگاه فرهنگیان در وضعيت مطلوبی قرار دارد اما میزان استفاده دانشجویان از این ابزارها در وضعيت مطلوبی نیست.
در رابطه با سوال پنجم که چه عواملی بر نگرش دانشجو معلمان نسبت به کاربرد ابزارهای وب در فرآیند آموزش و یادگیری تأثیر دارد، مشخص شد که همه عوامل بررسی شده بر نگرش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به کاربرد تکنولوژی آموزشی اثر گذار هستند و عامل احساس نیاز به استفاده با بیشترین میانگین (3.
2- در طراحی واحد های درسی دانشگاه فرهنگیان توجه به آموزش دانشجو معلمان در زمینه استفاده از تکنولوژی آموزشی و کاربرد آنها در فرآیند آموزش پیشنهاد می گردد.